Fælles luftrum over Danmark og Sverige

Svenske Luftfartsverket (LFV) er kommet meget langt med flyvesikringstjenesten Naviair i Danmark om at slå de to landes luftrum sammen til et. En sammenlægning vil ifølge LFV’s generaldirektør, Lars Rekke, komme til at betyde en mere effektiv udnyttelse af luftrummet med mere lige veje i luften over Europa og som følge deraf et mindre udslip af CO2.
I flere år har EU-Kommissionen arbejdet med projekt “Single European Sky”, der betyder, at Europas i alt 47 flysektorer skal slås sammen til en enkelt. Her er Danmark og Sverige blandt de lande, der er kommet længst.
Men forudsætningen for et fælles luftrum er en fælles flyveledelse. De tre kontrolcentre, der eksisterer i dag – i København, Malmø og Stockholm – vil komme til at deltage i ledelsen, men efter alt at dømme kommer Malmø til at stå med hovedansvaret.
I Europa har Benelux-landene – Belgien, Holland og Luxemburg – allerede et fælles luftrum. Storbritannien og Irland har også indledt drøftelser om, hvordan flyvningen kan gøres mere effektiv.
I det sidste årti er trafikken i luften steget mere end 50 pct. Og i Europa gennemføres ifølge flysikkerhedsorganisationen Eurcontrol 8,5 mio. flyvninger årligt svarende til knap 28.000 flyvninger dagligt. Det betyder, at kapaciteten i luftrummet er blevet 80 pct lavere siden 1980. Derfor skal der gøres noget nu.
De svenske myndigheder forhører sig også hos Norge, Finland og De Baltiske Lande om muligheden for en sammenlægning af de nationale luftrum.

Skrevet af