Flyselskaber udbetaler ikke erstatninger

250.000 flypassagerer i Europa kommer årligt ikke med det fly, de har billet til, pga. bl.a. overbooking. Derfor indførte EU-kommissionen 17. februar en ny forordning, der tvinger flyselskaberne til at udbetale op til 600 Euro (4.500 kroner) til passagerer, der må tage et andet fly.



Men seerhenvendelser til DR’s forbrugermagasin Kontant viser, at flyselskaberne har svært ved at komme til erstatningslommerne. Det bekræfter EU-kommissionen, der modtager ti gange flere klager end normalt, fra flypassagerer der har spildt timevis i europæiske lufthavne, og hvor flyselskaberne ikke vil give erstatning.



At der er mange utilfredse flypassagerer bekræftes af Lars Thykier, direktør i Danmarks Rejsebureau Forening: ”Omkring 1. april begyndte det at vælte ind med sager, hvor vi mener der burde være betalt en kompensation.”



”Alle flyselskaber overbooker. Hvis et fly kan have 300 passagerer, så sælger vi 330 billetter, for vi ved at 30 ikke dukker op,” skriver en talsmand for British Airways i en e-mail til Kontant.



Transportministeriet, det ministerium der er klageinstansen, har én ansat til at behandle klager, og foreløbig har ministeriet 30 sager, uden at der er faldet en eneste afgørelse, skriver Danmarks Radio.



EU-kommissionen har indkaldt EU-landene til krisemøde fordi landenes sagsbehandling er ineffektiv og usammenhængende. Kommissionen er i gang med de indledende øvelser til en sag ved EF-domstolen.



”DRF forventer en kraftig stigning i antallet af sager om manglende kompensation. Ligeledes må rejsebureauer påregne et øget antal henvendelser fra deres kunder om dette,” siger Lars Thykier til Take Off og tilføjer:



”Vi får klager til behandling i DRF. Problemet er, at når vi ikke kan komme igennem overfor flyselskaberne, må vi sende klagerne til klageinstansen, Transportministeriet. Hér bliver der ikke truffet nogen afgørelser hurtigt, da de ikke har deres klagehåndtering på plads – og formodentlig ikke vil få det de nærmeste måneder.”

Skrevet af