Sterling klar med IATA-aftale

Et af rygterne om Sterlings forestående overtagelse af Maersk Air er, at International Air Transport Association ikke vil godkende Sterling. Men det problem er netop ryddet af vejen, siger Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, til Take Off.



Det handler om de såkaldte AOC’er, Air Operators Certificate, som udstedes af et lands luftfartsmyndigheder for at et flyselskab må operere. Sterling er modsat Maersk Air ikke IATA-medlem.



”Vi har netop haft en telefonkonference med IATA om Maersk Airs AOC’er. Løsningen bliver i første omgang at Sterling har to AOC, navnet på Maersk Airs AOC bliver midlertidigt til Sterling Blue. Sterling har ikke taget stilling til, om vi skal være IATA-medlem. Men ved at aftalen nu er i hus, kan Sterling også efter overtagelsen af Maersk Air f.eks. flyve codeshare på vegne af Maersk Air ud af Billund til bl.a. Frankfurt, Paris, Amsterdam, London osv.,” siger Stefan Vilner og tilføjer:

”Vi har meddelt samarbejdspartnerne på disse ruter, at vi fra 1. november kun kan tilbyde én klasse på disse korte codeshare-flyvninger.”



Og Maersk Air bliver i GDS-reservationssystemerne til 1. april, hvor der skiftes til sommerprogrammet. Hvad der sker herefter er ikke afgjort.



Sammenlægning af Sterling og Maersk Air skulle være sket i dag, mandag, men blev fredag udskudt 24 timer til i morgen, tirsdag – onsdag kan også være en mulighed. Det er de tekniske formaliteter, der skal på plads, om Sterlings leje af Maersk Airs fly fra A.P. Møller.



HB

Skrevet af