Fastholder charterbranchen som ”døende” trods fremgang


De seneste års gigantoverskud i den danske charterbranche burde gøre enhver dødsdom, der gennem tiderne er afsagt over branchen af især såkaldte fremtidsforskere, til skamme. Alene sidste år havde de fire største charterselskaber herhjemme tilsammen en indtjening på omkring 250 mio. kr. før skat.

Alligevel fastholder direktøren for Institut for Fremtidsforskning, Johan Peter Paludan, dødsdommen: ” Definitionen på den klassiske charterferie er jo bundt-behandling, hvor man samler en flok feriegæster i et fly, flyver dem til en destination, læsser dem ind i en bus, laver fælles udflugter og grisefester og siden flyver dem hjem igen. Og den ferieform er jo på vej ud, hvis den da ikke er helt død” siger han.

Men det udsagn køber Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour, ikke: ” Hvis man ser på branchens resultater de seneste år, så har vi jo leveret det ene rekordår efter det andet, mens lavprisflyselskabet Sterling har tabt flere hundrede millioner. Fremtidsforskerne sagde jo ellers, at lavprisselskaberne ville blive de store vindere, fordi danskerne ville booke deres flybilletter og hoteller selv” siger han, og tilføjer, at det er ”indlysende forkert”, at charterbranchen skulle være på vej ud som ferieform: ” Jeg er træt af dødsdommene, for det er indlysende, at de ikke passer. Vi har som branche udviklet os og tilpasset vores produkter til det, kunderne efterspørger. Det gælder rejser for børnefamilier, storbyferier, golfrejser, krydstogter og andre individualiserede rejseformer” lyder kommentaren fra Star Tours salgsdirektør, ifølge Business.dk

Skrevet af

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.