IATA tror EU kan ændre CO2 flyafgift

Harmen mod Connie Hedegaard (foto) og EU’s CO 2 afgift for fly fra januar var udtalt på ikke- EU – flyselskabers debatmøde i Rio de Janeiro i forrige uge. Især fra latinamerikanske og caribiske flyselskaber, som overhovedet ikke kunne acceptere, at de skal betale en afgift for at flyve til Europa.

”Hvorfor i alverden skal et fly fra Californien til Europa betale CO 2 afgift til EU for hele strækningen, når den kun berører et EU-land med en brøkdel? var et gennemgående spørgsmål og tema for debat.

USA’s transportminister Susan Kurlan sagde, at der var gode hensigter i EU’s plan, men den skulle blot være global og beregnes på en helt anden måde. ”I stedet for at alle verdens store flyselskaber kæmper mod EU, skulle de hellere prøve at deltage i løsningen af problemet med konstruktive alternativer.”

Flere håbede, at USA vil blokere. Der er lovforslag på vej i Repræsentanternes Hus mod at acceptere en sådan afgift, men det er ifølge IATA mere af symbolsk karakter. Det kræver også en accept af Senatet og præsident Barack Obama. Ingen ved, hvordan det går.
IATAs generaldirektør Tony Tyler sluttede konferencen med at sige, ”at jo før EU acceptere problemet og finder en acceptabel løsning, desto mindre skade vil blive forvoldt. Desværre er der ikke officielle tegn på, at det vil gå sådan, men IATA tror alligevel, at der bag kulisserne er tanker i anden retning. Det er også nødvendigt, inden det går galt.”

I værste fald kan det udvikle sig til en handelskrig, primært mellem EU og USA, sekundært også mod Kina, Rusland og Indien.

 

Skrevet af Ejvind Olesen