Fredagsklummen – nedtælling til etårsdagen

Af Henrik Baumgarten





Jeg sov den 29. oktober sidste år, da mobilen ringede kl. 03.45.



Nu er det ikke, fordi jeg er som min gode ven, Stig Elling, der vist nok sover med sin mobil i hånden. Normalt slukkes mobilen ved sengetid, men ved midnatstid fik jeg tip om, at Sterling ville krakke, så mobilen var tændt.



Og det var Sterlings daværende kommercielle direktør, Michael T. Hansen, der ringede midt om natten og kort fortalte, at Sterling nu gik konkurs.



Det blev et hektisk døgn med at formidle informationer om krakket via vores hjemmeside og mange telefonsamtaler. En af de sjove var, da en journalist fra en stor morgenavis spurgte, om Take Off ville indsætte ekstra fly pga. krakket! Hun havde googlet og fundet vores navn…



Nå, det er historie nu. Men der er sikkert i dag lige så mange lavprisbilletter fra Københavns Lufthavn som i Sterling-tiden – og det koster vist stadig det samme at købe et par cowboybukser som at flyve til fx Rom og cola.



Vi ændrer jo Take Offs målgruppe fra denne måned. Når det nye blad udkommer om en uges tid, er det med forbrugerne som målgruppe. Take Off-bladet vil fortsat være interessant for rejsebranchen, men de velkendte Take Off-varemærker som f.eks. ”Stolen” kommer fremover, til nogle vagabonderende kollegers fortrydelse, som de danske sider i Stand By.



Og i det nye nummer har vi, apropos lavprisselskaber, en sjov historie. Rejs i Europa i en uges tid for 3.247 kr.



Heraf bruges de 943 kr. på lavprisselskaber – ved at flyve med Easyjet fra København til Berlin, med samme selskab til Barcelona, derfra til Madrid med Ryanair (for 7 kr.!), fra den spanske hovedstad med Ryanair til London og så hjem til København med Norwegian. Alt sammen for 943 kr. – med skatter og afgifter og kun håndbagage!



Resten af beløbet dækker transport til og fra lufthavnene samt to nætter i hver by med eget værelse på 2-stjernede hoteller med morgenmad.



Lavprisselskaberne buldrer frem, de vurderes at have ca. 30 % af markedet i Europa. Deres fremgang, kombineret med trængslerne hos de ”gamle” fuld-service flyselskaber pga. krisen, gør at store dele af luftfarten har det svært. Og det store spørgsmål er, hvordan skal det gå for ”fuld-service” selskaberne.



”The answer, my friend, is blowin’ in the wind,” sang Bob Dylan. Og det kan også overføres på luftfarten.



Nogle tendenser er der; Lufthansa har foreløbig overtaget Swiss, Brussels Airlines, Austrian og British Midland. Lufthansa er Europas dominerende flyselskab – måske med appetit på flere overtagelser, måske SAS. Også i Danmark går det grossartig for Lufthansa; selskabet øger fra vinterprogrammet mellem København og Frankfurt; det flyver også til Frankfurt fra Billund – og mon ikke Lufthansa, eller KLM, snart åbner på Aalborg.



Ellers er der desværre fortsat megen jammer fra en række europæiske flyselskaber. De flyver i den nok værste nedgang for branchen i årtier.



British Airways står, trods store økonomiske problemer, til at overtage spanske Iberia – der trues med sagsanlæg fra det spanske forbrugerråd, hvis det følger i BA’s fodspor, og begynder at opkræve ekstra afgift fra passagerer, der rejser med ind tjekket bagage.



Hvad mener du? Bliver der flere sammenlægninger af europæiske flyselskaber? Stem i Quick Poll…

Skrevet af