Royal Caribbean vil satse på agenter

Verdens næststørste krydstogtselskab meldte i går ud, at det er trængselstider og fortsat kan blive det. Der er dog fortsat plus på bundlinien. I fjerde kvartal i fjor et plus på 1,5 mio. dollar – men sammenlignet med året før da var det et plus på 70,8 mio. dollar



I udtalelser til Cruise Week siger både styreformand Richard Fein og præsident Adam Goldstein, at man hellere vil sejle med lidt færre passagerer i år på enkelte ture, frem for bare at blive ved med at sætte priserne ned.



Samtidig svarede han igen på kritik fra Goldman Sachs om, hvorfor man overhovedet har rejsebureauer som agenter.



Her var ingen vaklen: “Vi tror i sandhed på, at vi har de bedste og mest positive forbindelser med vore agenter, som står for 80 procent af vort salg. Det vil fortsat være af meget stor betydning for os i fremtiden og have høj prioritet uanset, hvilke udfordringer, vi kommer ud for, ” sagde Adam Goldstein. En bedre opbakning til agenterne skal man lede længe efter.



På de nære linier kan salgschefen for Royal Caribbean i Danmark, Henrik Bergqvist (foto), melde ud, at det går over al forventning.



“Når vi sammenligner 2008 og 2009 med salget indtil nu ligger vi 29 procenter over med cruise i Europa og 18 procent over med resten af verden.



Hvad angår Azamara, vort seneste brand med to eksklusive skibe, hvoraf det ene udgår fra København i sommer, da ser vi en klar vækst med bookinger på det danske marked, ” siger han.


Skrevet af