Aalborg Lufthavn: Vi har fravalgt Ryanair

”Vi har fravalgt at være Ryanair-lufthavn. Lufthavne med Ryanair siger, at de har det godt med Ryanair, men de er i lommen på Ryanair, der kun er ude på at massakrere lufthavnene ved at kræve ekstra bidrag for alt muligt.”

 

Det sagde Aalborgs afgående borgmester, socialdemokraten Henning G. Jensen, der er bestyrelsesformand for Aalborg Lufthavn, i går, da Luftfartsudvalget, nedsat af Trafikministeriet, havde ”midtvejskonference” i København med deltagelse af en lang række spidser fra dansk luftfart.

 

Ryanair er store i Aarhus Lufthavn og navnlig i Billund Lufthavn. Men kritikken af Ryanair hoppede en af dansk luftfarts kæmper, tidligere adm. direktør og senere bestyrelsesformand i Maersk Air, Bjarne Hansen, i dag bestyrelsesformand i Billund Lufthavn, ikke på. ”Vi er glade for Ryanair,” fastslog han.
Bjarne Hansen mindede om, hvor relativt nyt rutetrafik ud af Jylland er. Først i 1984 ophørte den danske regerings beskyttelse delvist af SAS, hvor hans daværende selskab, Maersk Air, måtte flyve udenrigs fra Jylland – med en lang række begrænsninger. Og først fra 1991 måtte der bruges jetfly fra de jyske lufthavne til rutedestinationer uden for Danmark.

 

Blandt paneldeltagerne i går var Københavns Lufthavns adm. direktør, Thomas Woldbye, der oplyste, at København fik den nye Air China-rute fra Beijing til København i konkurrence med Zürich. Den nye rute fra Star Alliance-medlemmet åbner 2. juni med fire ugentlige fly og vil give København ekstra indtægt på ca. 25 mio. kr. fra de omtrent 50.000 kinesere, der årligt vil bruge den. 80 pct. af passagererne på den kommende nye rute skønnes at ville være kinesere, sagde lufthavnsdirektøren.

 

Thomas Woldbye kritiserede i øvrigt de danske visumregler, hvor f.eks. kinesiske turister kun kan søge visum til Danmark to-tre steder i Kina.

 

Thomas Woldbye oplyste også, at SAS nu er nede på 41 pct. af flyvningerne i Københavns Lufthavn, Norwegian har 11 pct., Cimber Sterling syv procent og Easyjet fire pct.
18 pct. af Københavns Lufthavns trafik kommer i dag fra lavprisselskaber, sagde han.

 

Luftfartsudvalgets konference havde samlet ca. 75 deltagere i et trangt lokale på IDA-mødecenter i København. Her sagde udvalgets formand, tidligere minister og EU-kommissær, Henning Christophersen, bl.a., at han anså en alternativ terminal i Københavns Lufthavn, Terminal A, som ”et lidt mærkeligt forslag, jeg ikke forstår.”

 

Konferencen blev indledt af transportminister Henrik Dam Kristensen, der bor tæt på Billund Lufthavn. Han sagde bl.a.: ”Jeg er meget afhængig af Billund Lufthavn, der altid fungerer perfekt. Men vi anerkender Københavns Lufthavn som nordisk trafikknudepunkt, det skrev vi om i vores regeringsgrundlag.”

 

Chefen for SAS’ route management, Morten Malmros, sagde, at Københavns Lufthavn har overudbud af ruter i forhold til sin størrelse. ”Hvis Københavns Lufthavn ikke havde så megen transfertrafik, ville SAS have ca. 30 færre ruter og slet ingen langruter,” sagde han og tilføjede, at der de seneste år har været overkapacitet på en række ruter i Københavns Lufthavn.

 

Morten Malmros kritiserede, at Københavns Lufthavns ejere siden lufthavnens børsnotering nærmest kun har haft fokus på profit – og at lufthavnen har tre milliarder kr. i årlige indtægter og et overskud på én milliard kr., indtjent via bl.a. forretningerne i lufthavnens transithal og parkeringspladserne.

”Vi leverer passagererne – og er også så venlige at betale passagerafgifter. Der er noget galt med værdikæden,” sagde han.

 

Kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn, Henrik Peter Jørgensen, var blandt tilhørerne og han sagde, at lufthavnen årligt investerer i forbedringer for et beløb, der er over afkastet fra driften af lufthavnen.

 

Aalborg Lufthavns direktør, Søren Svendsen, var på konferencen ude med riven efter Aarhus Lufthavn. Han sagde bl.a.: ”Aarhus’ lufthavne er Billund og Aalborg – Tirstrup er Tirstrups lufthavn.”

 

Der er mere om luftfartsudvalgets konference i februar-udgaven af Stand By.

Skrevet af Henrik Baumgarten