Aarhus ser stort vækstpotentiale i turister, fordelt på danske og udenlandske samt også en kraftig stigning af møde- og konferencegæster. Foto: VisitAarhus.

Aarhus vil tiltrække dobbelt så mange turister

Endnu flere udenlandske turister, 50 procent flere hotelværelser og samme stigning i kongresgæster. Det er nogle af punkterne i VisitAarhus’ nye turismestrategi frem mod 2025.

”Man skal have ambitioner for at kunne udvikle sig,” siger Peer Heldgaard Kristensen, direktør for VisitAarhus, Aarhusområdets officielle turistorganisation, til STANDBY.dk efter de nye vækstplaner for turisme i og til Aarhus netop er blevet præsenteret for VisitAarhus’ partnere og investorer på byens kunstmuseum, Aros.

Vækstplanen – AarhusKeepMomentum – frem mod år 2025 taler blandt andet om en mulig fordobling af antallet af turister fra den over ene million sidste år til to millioner – heraf skal de 40 procent tiltrækkes fra udlandet, i dag er tallet under 30 procent.

”De udenlandske turister skal navnlig hentes fra vores nærmarkeder som Norge, Sverige, Tyskland og Storbritannien,” siger Peer H. Kristensen og tilføjer, at den absolutte hovedpart af Aarhus’ turister typisk kører i bil til byen. Kun de britiske kommer flyvende til primært lufthavnene i Aarhus og Billund.

”Men flere flyruter til blandt andet Aarhus Lufthavn er vigtige for os når Aarhus byder på at holde internationale møder og konferencer. Dette område er også højt prioriteret i vores nye strategiplan – målet er at fordoble antallet af møde- og konferencegæster i Aarhus; det kan vi blandt andet gøre når Scandic i 2021-22 åbner sit store hotel og konferencecenter ved havnen i Aarhus. Vi har allerede vundet nogle konferencer til afholdelse i det store nye kongrescenter,” siger Peer H. Kristensen.

Aarhus har i dag omkring fire milliarder kroner i årlige indtægter på turismen.

Nyt tal: 200.000 Airbnb-gæster i Aarhus
Skal Aarhus’ vækstplaner på turismeområdet opfyldes kræver det også flere hotelværelser. Dem har Aarhus omkring 3.000 af i dag, siger VisitAarhus-direktøren og tilføjer, at målet er yderligere 1.500 værelser. STANDBY.dk har for nylig fortalt om mulige nye hotelplaner i det centrale Aarhus fra Hilton/Marriott og danske Guldsmeden Hotels. Alene disse to planer giver tæt på 500 værelser. Hertil kommer Scandic-hotellet i havnen med andre 500 værelser ligesom Comwell-hotellet tæt på Banegården vil udbygge med yderligere 200 værelser – ligeledes er der andre hotelplaner i og udenfor det centrale Aarhus.

”Aarhus skal snart i gang med at udvikle Sydhavnsgrunden tæt på centrum, også her forventer vi et nyt hotel,” siger Peer H. Kristensen og tilføjer, at de officielle overnatningstal for Aarhus sidste år offentliggøres næste uge.

De vil vise, at der sidste år var 1,25 millioner hotelovernatninger i Aarhus – hertil kommer cirka 200.000 Airbnb-overnatninger i byen.

”Airbnb vil efter samtaler med blandt andet os i VisitAarhus nu også begynde at bidrage til den internationale markedsføring af Aarhus,” siger turistdirektøren. VisitAarhus har et samlet budget på 22 millioner kroner fra offentlige og private partnere til at fremme styrkelsen af turisme til byen.

”Hovedparten af aktørerne i turismeerhvervet i Aarhus forstår, at hvis de bidrager til markedsføringen af byen giver det også en større kage – fremfor at alle bare spiser af den nuværende kage. To år før københavnske Arp-Hansen Hotel Group sidste år åbnede sit Wakeup-hotel i Aarhus havde de bidraget til VisitAarhus,” siger Peer H. Kristensen og tilføjer, at Aarhus navnlig har behov for store, internationale hotelkæder. ”De kommer nærmest med deres egne kunder,” siger han.

Den nye vækststrategi fra VisitAarhus har sin egen hjemmeside: aarhuskeepmomentum.dk

Relaterede artikler:

Hilton overvejer hotel i Aarhus

Kulturåret sætter turismerekord

Endelig kører Aarhus Letbane med passagerer

x

Læs Også

Færøerne klar med ny bookingplatform

Turister til Færøerne kan nu bestille udflugter, rundture og meget mere via det nye samarbejde Guide to Faroe Islands, der støttes af øernes turistråd og omfatter 50 udbydere af turismeprodukter på øgruppen.

Højsæson øger omsætning på hoteller og restauranter

Den danske hotel- og restaurantbranche skaber i sommermånederne 6.000 flere jobs og en øget omsætning på 1,5 milliarder kroner, viser ny analyse fra Dansk Erhverv.

Flest danskere på ferie i Uge 29 og 30

Fire ud af 10 danskere på arbejdsmarkedet holdt sidste år ferie i ugerne 29 og 30, som dermed er de mest populære ferieuger, viser ny opgørelse fra Danmarks Statistik.

Mere turbo på nordjysk turisme

Der skal fælles retning i nordjysk turisme, siger partnerne i Business Region North Denmark. Deres nye turismestrategi sigter efter vækst via koordinerede indsatser.

Nyt medie med danske turismenyheder til tyskerne

Af de 26,7 millioner udenlandske turistovernatninger sidste år i Danmark var 57 procent tyske – i alt 15,2 millioner. Nyt onlinemedie har fokus på turistnyt fra Danmark til de tyske turister.

Dansk Erhverv vil gerne have flere events

Hotellerne i København og Herning fik højere priser end normalt i maj. på grund af VM i ishockey. Direktør i Dansk Erhverv håber på flere af den slags arrangementer.