Endelig kører Aarhus Letbane med passagerer

I dag, torsdag, startede letbanen i Aarhus med at køre med passagerer. Trafikken startede klokken 11.00 og er gratis resten af dagen. I morgen fredag skal letbanen køre normal drift med betalende passagerer.

I dag, torsdag, startede letbanen i Aarhus med at køre med passagerer. Trafikken startede klokken 11.00 og er gratis resten af dagen. I morgen fredag skal letbanen køre normal drift med betalende passagerer.

Onsdag oplyste Trafikstyrelsen, at man havde givet grønt lys til, at letbanen kunne begynde at køre med passagerer, såfremt en række sikkerhedsbetingelser bliver opfyldt og selskabet bag driften, Aarhus Letbane, er derfor klar til at tage letbanen endeligt i brug.

Den officielle drift indledes i morgen, fredag, klokken 04.50.

Det var planen, at letbanen skulle åbne den 23. september, men det blev aflyst med dags varsel, fordi Trafikstyrelsen ikke kunne sikkerhedsgodkende operatøren Keolis. Der var også problemer med letbanens regler for teknisk vedligehold.

Aarhusiansk letbane yderligere forsinket

Mere test af Aarhus Letbane

Åbning af Aarhus Letbane udsat

x

Læs Også

DSB opgraderer IC3-togene

Frem til 2020 forskønner DSB sine 96 IC3-tog med blandt andet bedre sæder og nye gulvtæpper. DSB’s fjern- og regionaltog havde sidste år næsten 76 millioner passagerer.

Klar til konkurrence på tyske jernbaner

Det store tyske busselskab Flixbus får nyt forretningsområde med togkørsel i Tyskland, Flixtrain. Flixbus vil i USA prøve at konkurrere med berømte Greyhound.

Flere svenske tog til København

Det svenske DSB – SJ – vil fra næste år øge antallet af pladser på en af sine primære strækninger, fra Stockholm via Malmø til København.

Milliardinvestering i Københavns Metro

Der er lyse udsigter for Metroen i København, men der er ikke plads til flere passagerer, så der skal investeres milliarder.

Færre tog på Sjælland

Der kører færre tog på Sjælland fra i dag, mandag, og det kan især mærkes i den regionale togtrafik.

Nyt togforlig giver ikke timedrift

Folketinget vil bruge milliarder på nye eltog. Men de kommende eltog kører ikke hurtigt nok til at opfylde det politiske forlig i Togfonden om timedrift mellem Danmarks fire største byer.