Kendt kok skal give millioner appetit på Danmark

Dansk gastronomi i højeste klasse garneret med reportager fra nogle af Danmarks smukkeste egne. Det er, hvad potentielt 100 mio. mennesker i 58 lande forventes at se gennem en række mad- og rejseprogrammer, som bliver vist på tv i 2007.



New Scandinavian Cooking-programmerne har hidtil haft Norge og Sverige på menuen, nu er det Danmarks tur. Et norsk produktionsselskab laver udsendelserne med en uhøjtidelig kok som gennemgående vært.



I de 13 udsendelser er Claus Meyer vært. Fra Bornholm i øst til Marsken i vest og Skagen i nord stiller han sit køkken op og fortæller, hvordan lokale råvarer af høj kvalitet bliver til velsmagende retter. Interview med mennesker fra de forskellige lokaliteter, billeder af smukke landskaber og præsentation af lokale, kulturhistoriske perler er andre ingredienser i programmerne.



”Folk efterspørger autentiske oplevelser, gode historier, kvalitet og velvære, og netop det formidler New Scandinavian Cooking, siger ”New Bizz” Marketingchef Lars Schaldemose, VisitDenmark.



Det er første gang, at gastronomien og turismen arbejder sammen om en så omfattende markedsføring af Danmark og danske råvarer i udlandet.



”Indholdet falder fint i tråd med det moderne billede af Danmark, vi markedsfører. I udsendelserne smelter dansk madkultur, egenart og de mange muligheder for oplevelser herhjemme sammen til en helhed, der giver godt tv og forhåbentligt mange seere lyst til at besøge Danmark, siger adm. direktør i VisitDenmark, Dorte Kiilerich.



I forbindelse med tv-serien oprettes en hjemmeside – scandcook.com – hvor seerne kan læse mere om lokaliteterne, producenter af fødevarer og lokale kulinariske tilbud – og ikke mindst booke et ophold.

I forbindelse med de svenske udsendelser havde hjemmesiden alene i USA 1 million hit de første tre måneder.



De 13 lokaliteter, der ide danske udsendelser, er: Limfjorden, Marsken, Fåborg, Læsø og Samsø, Skagen, Bornholm, Nordsjælland (Tibirke), Lolland Falster (Lilleø og Fejeø), Lammefjorden, Aalborg samt København og Øresundsregionen. Et af programmerne bliver en skibsrejse fra København til Oslo. Og endelig er et program helliget Grønland.



Første program i serien skal efter planen vises i USA i januar 2007. Hvert enkelt program sendes op til fire gange, inklusive genudsendelser. Alene i USA har New Scandinavian Cooking tidligere haft 5 millioner seere pr. program. Blandt de 58 lande, serien vises i, er også de største markeder for dansk turisme Tyskland, Norge og Sverige. Og det lovende, store marked Kina.


Skrevet af