Air Greenlands flagskib, Airbus 330’eren, får travlt til sommer. Udover den hyppige betjening af Københavns Lufthavn, kommer der bl.a. 3 flyvninger mellem Kangerlussuaq og Aalborg – ligesom flyet får tre ture til Hamborg fra Grønland. Der er planer om nyt grønlandsk flyselskab – som dog ikke er kommet på vingerne.
I Grønland sidder Air Greenland tungt på markedet for flyvninger til og fra Grønland samt indenrigs. Det afholder dog ikke andre fra at forsøge sig.
Selskabet Greenland Express har i nogen tid periodisk forsøgt sig på bl.a. ruten fra København til Grønland – ligesom der er planer om at etablere Aluu Airlines.
Aluu afventer dog tilladelser fra Trafikstyrelsen og Grønlands Selvstyre. ”Da vi endnu ikke har modtaget de endelige godkendelser på vores kommende ruter og prissætning fra Luftfartsmyndighederne, har vi udsat lanceringen af vores billetsystem. Dette betyder at vores kommende passagerer endnu ikke kan reservere billetter,” skriver Aluu Airlines på sin hjemmeside.
Så er der mere stabilitet hos Air Greenland. Dets kommercielle direktør, Christian Keldsen, oplyser til takeoff.dk, at Air Greenland også den kommende sommer får tre flyvninger til Aalborg Lufthavn. 27. juni, 18. juli og 8. august flyver dets Airbus A330-200 København-Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord)-Aalborg, mens flyet 28. juni, 19. juli og 9. august flyver København-Aalborg-Kangerlussuaq.
Air Greenland har til sommer – fra juli til september – også fem charterflyvninger mellem Kangerlussuaq og Hamborg med sin Airbus A330.
”Disse fem flyvninger til og fra Hamborg er en aftale med Hapaq-Lloyd, der har udskiftning af passagerer og besætninger på et krydstogtsprogram ud af Kangerlussuaq. Kontrakten blev tidligere fløjet af Air Berlin, men i år lykkedes det os at komme med et konkurrencedygtigt bud,” siger Christian Keldsen og tilføjer:
”2014 har været et godt år for Air Greenland-koncernen. Flyselskabet har haft sine udfordringer, men i alle datterselskaber har der været flotte resultater og flere steder endda også rekorder.”
Air Greenland har 35 fly og helikoptere. Blandt datterselskaberne i Air Greenland-koncernen er Grønlands Rejsebureau, Hotel Arctic i Ilulissat i Diskobugten, rederiet Arctic Umiaq Line ligesom Air Greenland ejer 25 pct. af det islandske flyselskab Nordlandair.
Air Greenlands kommercielle direktør siger generelt om status for flyselskabet og Grønland:
”Vores hjemmemarked er under stigende pres som følge af en regulær nedgang. Grønland ser desværre en årlig fraflytning på ca. 1 pct. af landets befolkning – typisk de købestærke og veluddannede, begrænset aktivitet i bygge- og anlægssektoren samt en rigtig dårlig økonomisk situation uden udsigt til bedring.”
Christian Keldsen fortsætter: ”I tillæg til et stærkt faldende marked, som både vi og Air Iceland (der har ruter fra Island til Grønland, red) oplever, har Air Greenland megen fokus på at skabe nye indtægter og er de seneste år blevet bedre til at udleje vores Airbus 330 til bl.a. charterflyvninger og flyvninger for andre flyselskaber.”
Air Greenland ejes af Grønlands Selvstyre, 37,5 pct., SAS – også 37,5 pct., mens den danske stat har de sidste 25 pct. af aktierne.