AirBaltic har foreløbig modtaget 14 af sine 80 bestilte Airbus A220-300. Selskabet har i øjeblikket også otte Boeing 737 og 12 Bombardier Q400Next Gen propelfly. Pressefoto.

AirBaltic bestiller fabriksny flysimulator

Ved årets udgang har det lettiske flyselskab airBaltic den kun tredje flysimulator i Europa for Airbus A220 – kapaciteten i simulatoren vil også blive solgt til andre flyselskaber.

airBalticTraining, et datterselskab af airBaltic, har bestilt en Airbus A220 Level D flysimulator. Modellen, der fra efteråret er klar i lufthavnen i Riga, er en fabriksny CAE 7000XR simulator. Airbus A220-modellen var tidligere kendt som CS100.

Klik for stort format. AirBaltic er sidst på året klar med en A220-simulator, som der foreløbig kun er to af i Europa. Foto: AirBaltic.

AirBaltics koncernchef, Martin Gauss: ”AirBaltic er på vej med en flåde bestående udelukkende af 80 Airbus A220-300, hvoraf de 14 er leveret. Derfor får vi som flyselskab behov for at træne hundredvis af vores nuværende og kommende piloter på denne flytype.

Når vi anskaffer en sådan helt ny og topmoderne simulator, der placeres i træningscentret tæt på vores hovedkvarter, gør det træningen af piloter mere enkel, da de ikke skal flyve ud i verden til en eksisterende simulator ligesom det nedbringer vores omkostninger, da vi nu selv ejer simulatoren,” siger Martin Gauss.

Samtidig er business casen for den nye simulator formentlig også, at den bliver en stor indtægtskilde for AirBaltic, da simulatortimer er meget kostbare

”Det bliver en øget indtægt for airBaltic Training at kunne tilbyde træning for piloter i denne type, da der indtil nu kun er to Airbus A220 simulatorer i Europa – og når vores er klar vil det være verdens nyeste af sin art,” siger AirBaltics koncernchef, der ikke oplyser hvad simulatoren koster.

Meget avanceret
Simulatoren opstilles hos airBaltic Training ved lufthavnen i Riga Airport. AirBalticTraining åbnede i 2010 og her trænes hvert år omkring 3.000 besætningsmedlemmer fra en række flyselskaber; herunder cirka 1.500 piloter og omkring 1.000 kabineansatte.

For teknisk interesserede vil den nye simulator indeholde et 60” Stroke Electric Motion System og blandt andet en LED Projector med et fire millioner megapixel system, der skal gøre oplevelsen af at være i et rigtigt cockpit så realistisk som muligt.

AirBaltic flyver til over 70 destinationer fra de tre baltiske hovedstæder, Riga, Tallinn og Vilnius.

Denne sommer der tre nye airBaltic-ruter fra Estlands hovedstad, Tallinn, til København samt Bruxelles og Malaga. Fra Riga i Letland bliver der nye ruter til Dublin, Stuttgart og Lviv samt Kos og Menorca.

Airbus købte canadisk flyfabrik
Navnet Airbus A220 opstod efter Airbus købte majoriteten i den canadiske flyfabrik Bombardier. Efterfølgende blev Bombardiers tidligere C-serie fly omdøbt til A220-100 og A220-300.

Det tidligere CS100 hedder nu A220-100, mens CS300 har fået navnet A220-300. Flyene med 108 til 160 sæder bliver under de nye navne en integreret del af Airbus-flyprogrammet, hvor de indgår som mellemdistance jetfly, der komplementere de noget større mellemdistancefly i A320neo-familien, som typisk har 140-190 sæder.

Airbus offentliggjorde i oktober 2017 købet af aktiemajoriteten i CSeries Aircraft Limited Partnership (CSALP), som fremstiller og sælger C-serie-flyene. Airbus har en ejerandel på 50,01 procent, mens Bombardier Inc. ejer 31 procent, og Investissement Quebec har de resterende 19 procent af aktierne.

Det nye partnerskab mellem Bombardier og Airbus betyder, at begge flyproducenter nu fremstiller og sælger flyene i C-serien. C-series navnet har været brugt gennem 14 år. Swiss var lanceringskunde på CS100-flyet i 2016, og samme år modtog airBaltic det første CS300-fly. 

Relaterede artikler:

Flyselskab fejrer passager nr. 1 million på ny flytype

Paven på vingerne med airBaltic

Lufthansa vinder luftfartens Oscar