LUFTFART: Det lettiske flyselskab er søsætningskunde på CS300 og indsætter fra næste forår typen på ruten til København. Stadig forhandlinger om fremtidige ejerstruktur for airBaltic.
”Vi kender endnu ikke datoen, men fra foråret begynder vi også at betjene ruten mellem Riga og København med vores nye Bombardier CS300 jetfly,” sagde airBaltics salgschef for blandt andet Norden, Agita Kurzeme Vitola, til standby.dk ved firmaets sammenkomst for den danske rejsebranche på den lettiske ambassade i København.
airBaltic har foreløbig syv af de bestilte 20 eksemplarer af den canadiske CS300. Selskabet har i dag tre flyvninger på hverdage mellem den lettiske hovedstad og København samt seks ugentlige fly fra Riga til Billund. Såvel SAS som Norwegian trafikerer også København-Riga. I alt har airBaltic foreløbig omkring 60 ruter fra hovedlufthavnen Riga, og indtil videre 23 codeshare-partnere.
”Jeg er her blandt andet for at få flere kontakter til leverandører i Letland og Baltikum. Vi arrangerer et stigende antal grupperejser for såvel firmakunder som offentlige institutioner til regionen,” sagde Georg Kløve Mogensen, projektmanager indenfor Meetings & Events hos det store erhvervsrejsebureau Egencia.
Forhandlinger om airBaltics fremtid
Letlands ambassadør i Danmark, Kaspars Ozolins, sagde til standby.dk, at der årligt er cirka 25.000 danske ankomster i Letland – og at tallet vokser pænt, ligesom den lettiske økonomi.
Den lettiske stat ejer i dag lige over 80 procent af aktierne i airBaltic, mens den danske investor, Lars Thuesen, har de resterende. Den lettiske stat har signaleret interesse for at nedbringe sin aktiepost, hvis potentielle nye investorer blandt andet garanterer, at Riga i en årrække forblive hub for flyselskabet.
Om disse forhandlinger sagde ambassadør Kaspars Ozolins i går: ”Der tales med en række mulige strategiske investorer, ikke kun flyselskaber. Der har været rygter om sonderinger med Etihad Airways fra Abu Dhabi, men som jeg forstår det, taler man i princippet med alle. Men det handler om komplicerede forhandlinger, og det seneste, jeg har hørt, er, at der måske kan være et resultat inden årets udgang. Når det foreligger skal den lettiske regering tage stilling til mulighederne.”
Relaterede artikler:
Priser til flyselskaber og lufthavne