LUFTFART: CAPA har netop uddelt sine årlige Aviation Awards for Excellence. Blandt modtagerne var en række flyselskaber og lufthavne i og uden for Europa.
CAPA – Centre for Aviation – regnes som en af verdens førende aktører når det gælder dybdegående undersøgelser og indsamling af data af det civile marked for passagerflyvninger og flyselskaber.
Ved sammenkomst sidste uge i London uddelte CAPA sin årlige Excellence Awards – blandt modtagerne var lettiske Air Baltic, Norwegian, TAP Portugal og Schiphol-lufthavnen ved Amsterdam.
Der var en særpris til Willie Walsh, tidligere koncernchef først for irske Aer Lingus og siden British Airways. I dag står han i spidsen for IAG, International Airlines Group, der bl.a. er moderselskab for British Airways og de spanske selskaber Iberia og Vueling. Han fik den særlige CAPA Legends Award (CAPA Hall of Fame) for sit arbejde med IAG, så koncernen dels klarer konkurrencen med Europas lavprisselskaber, har startet eget lavprisselskab på flere langruter, i kampen mod Europas to andre store luftfartsgrupper, Air France KLM og Lufthansa-gruppen ligesom han er gået forrest i modstanden mod at være afvisende overfor de tre store mellemøstlige flyselskaber, Emirates, Etihad og Qatar Airways. Sidstnævnte ejer i dag 20 pct. af IAG.
Priser for strategisk lederskab
Det var 15. år i træk at CAPA uddelte sine priser; de skal belønne flyselskaber, lufthavne og enkeltpersoner, der ikke kun har succes, men også har vist strategisk lederskab indenfor den civile luftfartsindustri.
Norwegian blev CAPA Airline of the Year – prisen gives til et flyselskab der gennem det forgangne år har vist stor strategisk foretagsomhed, har bidraget markant til udvikling af luftfartsbranchen og vist sig som en leder, andre kan følge og lade sig inspirere af, hedder det fra CAPA. Norwegian fik bl.a. prisen for sin fortsatte udrulning af langruter mellem Europa og foreløbig USA.
Amerikanske JetBlue blev modtager af CAPA Low Cost Airline of the Year for at have vist sig som en idérig leder indenfor hybrid-flyselskaberne – senest med sit premium produkt, Mint, hvis succes har overgået JetBlue’s forventninger på det amerikanske marked. Næste år forventer flyselskabet at kunne tilbyde Mint på 20 af sine ruter, primært de længere på indenrigsflyvninger i USA.
Pris til Air Baltic
Det lettiske flyselskab Air Baltic fik årets CAPA-pris som Regional Airline of the Year. Prisen gives til et
Flyselskab, der på særlig vis indenfor sit felt har vist sig som en markedsleder.
CAPA ville med prisen anerkende, at Air Baltic sidste år afsluttede en mangeårig omstrukturering, atter fik passagertallet til at stige, fik tilført yderligere kapital fra en privat investor (danske Lars Thuesen, der i dag ejer næsten 20 pct. af flyselskabet – resten har den lettiske stat, red) ligesom selskabet blev søsætningskunde af Bombardier CS300-flytypen.
I sin tak sagde Martin Gauss, koncernchef for Air Baltic, bl.a.: ”Vi er meget taknemmelige for prisen. Vi har haft et spændende år, vi moderniserer vores flyflåde, vi har tilføjet yderligere 13 destinationer og har nu mere end 60, vi får flere medarbejdere og passagerer.”
I øjeblikket har Air Baltic 29 fly, foreløbig seks Bombardier CS300, 11 Boeing 737 og 12 Bombardier Q400 Next Generation.
Star Alliance-medlemmet TAP Portugal blev tildelt prisen CAPA Airline Turnaround of the Year. Begrundelsen var, at TAP via idérige nye tiltag er lykkedes med at vende forretningen og sidste år igen vendte tilbage til at give overskud efter to år med røde tal på bundlinjen.
Awarden kom også for at TAP har skabt sit nye regionale datterselskab, TAP Express, gennemført ny prisstruktur og udviklet nye partnerskaber med flyselskaber som Azul fra Brasilien, JetBlue fra USA og kinesiske Hainan.
Og Cobalt Air fra Cypern fik prisen CAPA Start-up of the Year. Selskabet lettede sidste år og forventer allerede i år at udbyde 800.000 flysæder til foreløbig 14 lufthavne i Europa og Mellemøsten.
Også priser til lufthavne
CAPA havde også Awards til bl.a. Amsterdams Schiphol-lufthavne blandt de store med over 30 mio. passagerer om året, mens lufthavnen i Dublin fik prisen blandt lufthavne med under dette passagertal.
CAPA værdsatte med priserne de to lufthavnes virke for at vise fremdrift og foretagsomhed. CAPA noterede, at noget af det særlige ved Schiphol er, at den absolutte hovedpart af de 68 mio. årlige passagerer rejser på internationale ruter.