Airbnb-gæster. (Foto: Airbnb | PR)

Airbnb lander første positive årsresultat

Airbnb har bundet sløjfe på regnskabsåret 2022, der endte et milliardoverskud og 393,7 millioner bookinger. Det er desuden første gang, at selskabet kan skrive bundlinjeresultatet med sort blæk.

Udlejningsplatformen Airbnb er blandt de virksomheder, der har kunne mærke en positiv effekt af, at verden på ny begyndte at åbne sig sidste år, og der kom fart på rejsebranchen i takt med, at restriktioner blev lempet og grænser genåbnet.

Det vidner selskabets årsresultat om. Det blev offentliggjort i denne uge, og det viser, at selskabet i det forgangne regnskabsår havde en samlet omsætning på 8,4 milliarder dollars, hvilket svarer til 58,6 milliarder kroner.

Ud af denne lykkedes det virksomheden at skabe et overskud på 1,9 milliarder dollars (13,2 milliarder kroner) på bundlinjen. Det er bemærkelsesværdigt i og med, at det er første gang i selskabets historie, at Airbnb får et positivt resultat for et helt regnskabsår.

Mest indbringende fjerde kvartal
Årsresultatet er en væsentlig forbedring i forhold til det seneste regnskabsår før dette, da Airbnb i 2021 havde en omsætning på seks milliarder dollars (41,8 milliarder kroner), men endte med et underskud på 352 millioner dollars (2,4 milliarder kroner).

Det er dog værd at bemærke, at COVID-19-pandemien på daværende tidspunkt spillede en større rolle end tilfældet er i dag i, i hvert fald en stor del af verdens lande. Resultatet for hele 2022 blev godt hjulpet på vej af de sidste tre måneder af året.

Perioden endte nemlig med at blive det mest indbringende fjerde kvartal, som Airbnb har haft indtil videre. Her landede selskabet en omsætning på 1,9 milliarder dollars, som svarer til 13,2 milliarder kroner samt et overskud på 319 millioner dollars (2,2 milliarder kroner).

COVID-19 har ændret adfærden
I årets sidste tre måneder nåede Airbnb et samlet bookingtal for overnatninger og oplevelser på 88,2 millioner. Det repræsenterer en stigning på 20 procent i forhold til samme kvartal året før, hvor antallet var 73,4 millioner.

Kigger man på hele 2022 er antallet 393,7 millioner mod 300,6 millioner i 2021, og ifølge Airbnb har man sidste år oplevet vækst i alle de regioner, hvor virksomheden gør forretninger. Koncernchef Brian Chesky mener, at det blandt andet hænger sammen med de forandringer af dagligdagen og generelle adfærdsændringer, som pandemien har ført med sig.

”Forbrugertilliden til rejsebranchen er fortsat høj, og jeg tror, det delvist hænger sammen med, at ligegyldigt hvad der sker i resten af verden, ønsker folk at komme ud at rejse.”

”Mange har byttet kontoret ud med Zoom, de handler ind på Amazon og en tur i biografen er erstattet af Netflix. Rejser er derfor et meget vigtigt værktøj, som folk kan bruge til at komme ud og opleve verden,” udtaler Brian Chesky ifølge PhocusWire.


Relaterede artikler:

EU ser på pirathoteller og moms fra Airbnb-udlejere

EU kræver flere udlejningsdata fra Airbnb

Dansk Erhverv: “Airbnb-regler er hullet som en si”