Det skal være nemmere at tage toget mellem en række europæiske lande. For at øge mulighederne er Amadeus og de schweiziske jernbaner, SBB, på vej med nyt samarbejde. Foto: SBB/Amadeus.

Amadeus er på sporet

Ny bookingløsning fra reservationssystemet Amadeus skal gøre det nemmere rejse med tog indenfor Europa. I første omgang er det et samarbejde med de schweiziske jernbaner.

Til at begynde med har Amadeus indledt et samarbejde med de statslige schweiziske jernbaner, SBB. Det nye system, der forventes klar til implementering senere i år, skal vise muligheder for billigt at køre med tog indenfor Schweiz og ud i Europa.

Amadeus’ nye bookingløsning til tog gør det ifølge reservationssystemet enkelt for rejsende i Schweiz at sammenligne priser og tidstabeller på forskellige tog og booke internationale togbilletter. Ved at indtaste afrejsested og destination får rejsende vist forskellige ruter og billetpriser i samme søgning.

Dermed skal der ikke bookes en samlet togrejse mellem flere lande via forskellige hjemmesider, hvis der for eksempel skal køres med tog fra Schweiz til relativt nærliggende byer som Berlin, München og Paris med for eksempel højhastighedstog.

Højhastighedstog bliver i stigende grad en udfordring for blandt andet flyselskaber på kortere strækninger indenfor Europa. Foto: Amadeus.

Alle salgskanaler
Løsningen fra Amadeus og SBB indeholder samtlige SBB’s salgskanaler – online, mobil og billetautomater. Det vil ifølge Amadeus gøre det muligt for SBB at sælge endnu mere sammenhængende tilbud fra togoperatører i nabolandene.

”At rejse med tog behøver ikke være kompliceret, og vi er glade for at samarbejde med SBB og på den måde gøre livet lettere for togrejsende. Det værktøj, vi udvikler, vil vise de bedste priser og ruter i en og samme søgning,” siger Antoine de Kerviler, chef hos Amadeus for salg af landtransport, Global Head Rail & Ground Travel.

Alexander Gellner, chef for International Distribution og Marketing hos SBB, siger i en pressemeddelelse fra Amadeus: ”Efterhånden som efterspørgslen på internationale togruter fortsætter med at stige, så følger også ønsket om at få præsenteret nemme, hurtige og billige togbilletter. Ved at vi samarbejder med Amadeus kan vi tilbyde vores rejsende ny teknologi til at modernisere efterspørgslen på togbilletter mellem landene og dermed give de rejsende en bedre kundeoplevelse.”

Måske til Danmark
Schweiz er et af de første lande i Europa, hvor Amadeus indleder sit samarbejde om togbilletter på længere strækninger.

Noget tilsvarende kan være på vej i for eksempel Danmark; således har Amadeus for nylig signaleret, at det til efteråret vil præsentere et kommende samarbejde med de danske statsbaner, DSB, og at dette kan træde i kraft næste år.

Relaterede artikler:

Flere svenske tog til København

Klar til konkurrence på tyske jernbaner

Firmarejsen koster kassen i USA

x

Læs Også

DSB opgraderer IC3-togene

Frem til 2020 forskønner DSB sine 96 IC3-tog med blandt andet bedre sæder og nye gulvtæpper. DSB’s fjern- og regionaltog havde sidste år næsten 76 millioner passagerer.

Milliardinvestering i Københavns Metro

Der er lyse udsigter for Metroen i København, men der er ikke plads til flere passagerer, så der skal investeres milliarder.

Færre tog på Sjælland

Der kører færre tog på Sjælland fra i dag, mandag, og det kan især mærkes i den regionale togtrafik.

Nyt togforlig giver ikke timedrift

Folketinget vil bruge milliarder på nye eltog. Men de kommende eltog kører ikke hurtigt nok til at opfylde det politiske forlig i Togfonden om timedrift mellem Danmarks fire største byer.

EU-millioner til unge på Interrail

EU-Kommissionen har afsat op imod 100 millioner kroner så mellem 20.000 og 30.000 unge europæere på 18 år får mulighed for gratis at komme omkring i Europa.

DSB skifter farver på IC3-tog

Som led i indfasning af DSB’s nye designlinje overvejer statsbanerne ommaling af alle sine IC3-tog, den mest udbredt togtype blandt DSB’s fjern- og regionaltog.