Det svenske DSB vil øge betjeningen mellem Stockholm og København. Foto: Kasper Dudzik for Svenska Jernvägar.

Flere svenske tog til København

Det svenske DSB – SJ – vil fra næste år øge antallet af pladser på en af sine primære strækninger, fra Stockholm via Malmø til København.

Der kommer flere hurtigtog mellem Stockholm og Malmø og derfra videre til København, oplyser Svenska Jernvägar. ”Vi vil øge antallet af pladser på strækningen med 50 procent,” siger forretningschef hos SJ, Petter Essén.

Der bliver fra næste år også en ekstra daglig afgang mandag til fredage samt om søndagen med det svenske højhastighedstog X 2000-avgång som dermed har timedrift på de travle tidspunkter. Dermed kommer der syv daglige X2000-tog fra Stockholm via Malmø til København. Togene stopper også i Københavns Lufthavn, men SJ må ikke medtage passagerer fra lufthavnen til Københavns Hovedbanegård.

Antallet af rejsende hos SJ til København er allerede steget 30 procent i år, oplyser SJ som medvirkende årsag til forøgelserne.

Nye tog mellem Stockholm og København
SJ er også i gang med en omfattende opgradering af sine X2000 tog. SJ har i dag i alt 36 af disse togsæt – og de bliver nu forbedret for 3,5 milliarder svenske kroner.

Ligeledes vil SJ købe nye togsæt der på egnede strækninger kan køre 250 kilometer i timen og i hvert togsæt have plads til op til 400 passagerer. Disse nye togsæt forventer SJ at have på skinnerne fra 2020 – og strækningen fra Stockholm via Malmø til København bliver den første, der får de nye tog.

”Greater Copenhagen og Stockholmsregionen er to af de største vækstområder for os – vores trafik mellem de to metropolområder kan sammenlignes med strækningen mellem Barcelona og Berlin. SJ vil være en aktiv spiller i fortsat at binde Greater Copenhagen og Stockholmsregionen sammen,” siger SJ’s forretningschef, Petter Essén.

Svenska Jernvägar har i snit hver dag 130.000 passagerer på sine cirka 1.200 afgange mellem 284 stationer.

Relaterede artikler:

Klar til konkurrence på tyske jernbaner

DSB skifter farver på IC3-tog

Kun et tog i timen på ny jernbane til milliarder