American Airlines havde onsdag sidste passagerflyvning med den legendariske MD-80, som selskabet på et tidspunkt havde 362 af. De sidste 26 skal nu på en flykirkegård i Arizona.
McDonnell Douglas MD-80, en videreudvikling af DC-9, blev hos Oneworld-medlemmet American Airlines betegnet som Super 80. MD-80 har også kælenavnet Mad Dog.
I går, onsdag, havde American sin sidste MD-80 flyvning med passagerer fra Dallas til Chicago. Typen fløj navnlig indenrigs for American i USA.
American begyndte at modtage MD-80’erne tilbage i 1983, hvor de blandt andet afløste Boeing B727, der brugte meget mere brændstof end MD-80. Omvendt er MD-80’erne i dag afløst hos blandt andet American af nyere og mere moderne flytyper som Boeing B737-familien og Airbus A320-familien, der også bruger mindre brændstof.
I 2003 var AA oppe på at have 362 eksemplarer af MD-80, cirka hver tredje af de MD-80 fly som flyfabrikken McDonnell Douglas leverede – McDonnell Douglas blev i 1997 opkøbt af Boeing.
Noget af det specielle ved MD-80 familien er, at motorerne sidder bagude på flyet, mens nærmest alle moderne trafikfly i dag har motorerne under vingerne. Motorerne på MD-80’erne var Pratt & Whitney JT8D, oplyser American.
På vej mod kirkegården
Hovedparten af Americans sidste 26 MD-80 flyves nu til en flykirkegård ved Roswell i delstaten New Mexico.
MD-80-familien er dog stadig på vingerne – også i USA, hvor Delta Air Lines flyver med MD-88 versionen.
Selve American Airlines Group – med blandt andet datterselskaber – har i snit hver dag omkring 6.800 flyvninger mellem 265 lufthavne i 61 lande. Americans hovedlufthavne – hubs – er Charlotte i North Carolina, Chicago, Dallas, Los Angeles, Miami, New York, Philadelphia, Phoenix i Arizona og Washington D.C.
American Airlines har en særlig hjemmeside med masser af info om MD-80: aa.com/s80
Fløj også hos SAS
DC-9 familien, herunder MD-80, var i årtier en af verdens mest udbredte flytyper til kort- og mellemdistanceruter. Nogle af typerne fløj her i Skandinavien også for SAS, der dog pensionerede sin sidste for flere år siden. Den første DC-9 kom til SAS i 1967.
Den sidste version af DC-9 familien regnes for at være Boeing 717 – den sidste videreudvikling af McDonnell Douglas’ MD-80’er og MD-90’er, der igen var en videreudvikling af DC-9. Oprindeligt blev 717’eren lanceret som McDonnell Douglas MD-95, men da Boeing købte McDonnell Douglas i 1997 blev MD-95 til Boeing 717.
Lige siden 1967 har SAS fløjet med fly fra McDonnell Douglas’ DC-9-familie på sit rutenet. Først i form af DC-9, siden MD-80 og MD-90, og da SAS’ daværende finske SAS-datterselskab, Blue1, i 2011 modtog sit første Boeing 717-fly, blev ringen sluttet.
SAS købte aldrig selv 717’eren, da selskabet efter mange år som en trofast McDonnell Douglas-kunde valgte MD-95/Boeing 717 fra til fordel for Boeings 737-600.
Relaterede artikler:
Boeing leverer B737 nummer 10.000