Lovgiverne i USA’s kongres har fokus på hoteller og deres såkaldte ”resort fees” eller ”drip pricing,” hvor værelset sælges til én pris – men hvor der ved check-ud skal betales en højere pris.
Sagen om ”resort fees” eller ”drip pricing” begyndte at rulle tidligere i år, da statsanklageren i Washington D.C. sagsøgte verdens største hotelkoncern, Marriott, for påstået bedrageri, fordi mindst 189 Marriott-hoteller i USA tillægger den endelige regning ekstra afgifter.
Der kan nemlig være god grund til at kigge kritisk på den regning for overnatning, man i USA betaler som hotelgæst ved check-ud efter overnatning på et Marriott-hotel eller de 30 hotelvaremærker hos den amerikanske gigant.
Der kommer nu et sagsanlæg i USA mod Marriott-koncernen. Søgsmålet kommer efter undersøgelser fra statsanklagerne i alle USA’s 50 delstater. Men da Marriott-koncernen har sit globale hovedkvarter ved den amerikanske forbundshovedstad, Washington D.C., er det statsanklageren i Washington D.C. der sagsøger Marriott-koncernen for ”pris bedrageri” på en række af koncernens hoteller i USA.
Statsanklagerne i de 50 amerikanske delstater har fundet eksempler på, at mindst 189 hoteller indenfor Marriott-koncernen i USA er involveret i sagen om de forhøjede priser. På verdensplan har Marriott-koncernen over 7.000 hoteller. Der nævnes intet om, at den ulovlige praksis har været brugt af Marriott-hoteller uden for USA.
Det påståede bedrageri sker ved, at overnattende gæster på Marriott-hoteller i USA angiveligt har fået tillagt deres endelige regning for overnatning et såkaldt “resort fees” på fra cirka ti dollars og helt op til næsten 100 dollars.
At gæsten skal betale denne afgift oven i hatten fremgår ikke når hotelværelset bookes – dermed kan Marriott-hoteller fremstå billigere end konkurrenter der oplyser den totale pris ved booking. Det skrev en række amerikanske medier, blandt andet den store TV-station ABC News for nylig.
Milliarder af kroner
Ifølge statsanklageren i D.C., Karl Racine, har Marriott-koncernen på denne måde hentet flere hundrede millioner dollars, et milliardbeløb i danske kroner, fra sine overnattende hotelgæster. Denne praksis, der i USA kaldes ”drip pricing,” dråbe-for-dråbe praksis, er ulovlig – fordi der tillægges ekstra udgifter til den pris, kunden har troet der skulle betales for overnatningen, da værelset blev booket.
Disse afgifter – fees – står ifølge anklageskriftet i sektionen på regningen under “skatter og afgifter,” hvilket kan få kunderne til at tro, at der er tale om skatter og afgifter til en offentlig myndighed istedet for selve Marriott-koncernen.
Med ”drip pricing” får hotelgæster på udkig efter overnatning via Marriotts hjemmesider eller de såkaldte OTA’er (online travel agency) som for eksempel Priceline eller Expedia det vildledende indtryk, at hotelværelser hos Marriott er billigere end de reelt er.
På vej med lovgivning
Men nu er et flertal i den amerikanske kongres med lovgivning, der skal gøre disse praksis ulovlige. Lovforslaget hedder ”the Hotel Advertising Transparency Act of 2019” – og det vil, hvis det bliver vedtaget i sin nuværende form, gøre det lovpligtigt, at hoteller og andre udlejere af overnatningssteder på korttidsbasis skal vise den totale pris ved første visning når forbrugerne for eksempel selv – eller via et rejsebureau – søger efter hotelpriser, som dermed er sammenlignelige fra første søgning.
”Loven vil kræve, at alle udbudte priser fra hoteller og OTA-bookingmaskiner og søgeplatforme – online travel agencies – skal vise alle afgifter som den totale pris på overnatningen pålægges, dog ikke skatter,” siger en af lovgiverne bag lovforslaget.
Relaterede artikler:
Hotelgigant sagsøgt for ulovlige ekstrapriser