Den spanske Kong Felipe VI, i midten, med Dronning Letizia på åbningsdagen af årets FITUR-rejsemesse i Madrid. Foto: FITUR Madrid.

Atter royalt besøg på kæmpe rejsemesse

I weekenden sluttede den 44. udgave af den enorme spanske rejsemesse FITUR i Madrid. Messedagene tiltrak 250.000 besøgende, både fagfolk, forbrugere – og det spanske kongepar.

Hvis det går højt til de nordiske rejse- og feriemesser, kommer en minister forbi. Den enorme spanske FITUR-messe havde igen i år besøg på åbningsdagen af det spanske kongepar, Kong Felipe VI og Dronning Letizia, der i år fejrer deres første 10 år på den spanske trone.

I en pressemeddelelse fra årets FITUR, der sluttede søndag, skriver arrangørerne, IFEMA Madrid, at årets messe havde 250.000 besøgende. De 153.000 var fagfolk fra 152 lande verden over verden, i publikumsdagene var der 97.000 forbrugere, de der køber rejseydelser, og som kan komme indenfor på messens to sidste dage.

På FITUR mødes titusindvis af udstillere og købere fra den globale rejsebranche. Udstillerne på FITUR, der ofte er repræsenteret på højt niveau, er indenfor alle områder af rejsebranchen. Det er blandt andet flyselskaber, destinationer, hotelkæder, turoperatører, transportselskaber og andre aktører fra turismens værdikæde.

FITUR-arrangørerne melder, at fremgangen i verdensturismen i kølvandet på pandemien, også afspejler sig i stigninger som de rapporteres af messens tilmeldte udstillere.

I hvert fald havde kongrescentret, der huser FITUR-messen, i år måtte tage ni kæmpehaller i brug for at kunne imødekomme efterspørgslen efter plads til udstillerstandene. Og de 250.000 besøgende af FITUR-messen bidrager samlet med et forbrug på 430 millioner euro, cirka 3,2 milliarder kroner, under deres ophold i Madrid, oplyses det.

9.000 udstillere
Ifølge FITUR-arrangørerne havde årets messe, der havde Ecuador som partnerland, rekord i antal deltagende udstillere. Der var i alt 9.000 udstillende rejsebrancheaktører fra 152 lande.

Årets særsektioner på FITUR, foruden den geografiske og faglige opdeling, områder som TechY, Cruises, Know-How & Export, LGTB+, Lingua (Sprogrejser med mere), Screen, Sports, Talent og Woman samt den tilknyttede International Tourism Fair.

Til at få spredt budskabet om de mange aktiviteter og nyheder på FITUR, inviterer arrangørerne presse fra ind- og udland. Blandt fagfolkene ved FITUR-messen var der i år således 6.800 akkrediterede pressefolk; cirka 10 procent af disse kom fra 53 lande, resten var spanske. Hertil kommer millioner af opslag på sociale medier som Facebook, X, LinkedIn og Instagram,

Næste års FITUR holdes mellem den 22. og 26. januar – i 2025 bliver Mexico partnerland.

 

Relaterede artikler:

Spaniens turistråd i samarbejde med Lonely Planet

Spanien ser fortsat fremgang af danske turister

Sportsturisme er stigende indtægtskilde i Spanien