Rusland er det farligste sted at flyve

Rusland er fortsat det farligste område at flyve i og på trods af sikkerheden på verdensplan aldrig har været bedre end i 2006, kan man hos IATA registrere en ulykkesstatistik for Rusland, der er 13 gange så høj som verdensgennemsnittet.

Til gengæld har der været store forbedringer for Afrika og det er medvirkende til et fortsat fald I antallet af flyulykker, som på verdensplan faldt til 77 mod 111 året før.

Branchen havde som helhed 0,65 alvorlige uheld for hver million flyvninger gennemført med vestlige jetfly, hvilket svarer til et uheld for hver 1,5 millioner flyvninger.

I Rusland-regionen var der til sammenligning 8,6 uheld for hver million flyvninger, hvilket er dobbelt så mange som for Afrika, hvor uheldsniveauet faldt fra 9,2 til 4,31.

IATAs generaldirektør Giovanni Bisignani  er 2006-resultatet fornemt. Flytransport er stadig den sikreste transportform, men han advarer om, at det stigende antal fly nødvendiggør en øget sikkerhedsindsats blot for at holde niveauet.

Statistikken omfatter tilfælde, der har kostet tab af fly og her er dårligt vejr, fejl i kommunikation og manglende uddannelse de væsentligste årsager til uheldene.

Især bør der sættes ind overfor fragtflyvninger. De udgør blot 4% af trafikken, men tegner sig for 24% af de alvorlige uheld.

Skrevet af

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.