Flyselskaberne raser over nyt EU-direktiv

På fredag træder et nyt EU-direktiv i kraft, som skal sikre flypassagerer en kompensation, hvis de ikke kan komme med det fly, de har bestilt billet til, fordi flyselskabet har overbooket flyet. Langt de fleste flyselskaber yder i forvejen en kompensation til passagerer i denne situation, men en sådan godtgørelse bliver nu lovpligtig. De europæiske flyselskabers sammenslutning, AEA, er rasende over det nye direktiv, som de mener er konkurrenceforvridende. ”Reglerne lever ikke op til de internationale regler, der siger, at flyselskaberne kun skal udbetale kompensation under særlige omstændigheder. Det er jo ikke tydeligt i teksten, om selskaberne også hæfter for snestorm, bombetrsler og nedbrudte bagagebånd,” udtaler en anonym talsmand. Sammen med den internationale luftfartsorganisation, IATA, har AEA klaget til EU-domstolen for at få reglerne ændret.
(Politiken, 11/2)

Skrevet af

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.