Avis biludlejning klar med dogme-reklamer

Det er i år 40 år siden, at biludlejningsfirmaet Avis for skabte et af verdens kendteste slogans: ”We try harder.” Og nu kommer sloganet også på dansk TV 2 i en stribe reklamefilm produceret i bedste dogmestil af og med de ansatte i Avis Danmark.



130 af selskabets ansatte var i januar til den årlige danske medarbejderkonference. En ide, de år skulle arbejde med, var reklamefilm. De blev på video budt velkommen og inspireret af direktør Peter Aalbæk Jensen fra det danske filmselskab Zentropa i ført den røde Avis-jakke.



På konferencestedet i Nordsjælland blev de ansatte opdelt i 13 hold som hver skulle lave en 1-minut lang reklamefilm med overskriften ”We try Harder.” Hvert hold fik udleveret udstyr og et videokamera. Filmene skulle laves på tre timer, fra ideen var undfanget, optagelsesstedet fundet, rekvisitter på plads, ”skuespillere” instrueret osv. Kun selve sammenklipningen fik de Avis-ansatte prof hjælp til.



De 13 film kan ses på hjemmesiden: wetryharder.dk – og her kan kollegerne fra rejsebranchen stemme om den bedste film og dermed deltage i en konkurrence om bl.a. FerieBil-præmier.



”Vi syntes bagefter, at det var synd, at ikke andre så disse film. Vi talte med vores reklamebureau, fik redigeret filmene ned til 30 sekunder, det er dem man kan se på vores hjemmeside og som bliver vist på TV 2,” siger John Christensen, salgs- og marketingdirektør hos Avis biludlejning i Danmark. ”Det er så vidt jeg ved første gang, at der vises en slags dogmefilm som tv-reklame. På vores hjemmeside – wetryharder.dk – har vi også skabt mulighed for, at besøgende på hjemmesiden kan få skrevet Avis-badges og få dem sendt til den, de ønsker.”



I øvrigt tager mange af Avis-filmene afsæt i Avis Danmarks 24-timers service, hvor en Avis-medarbejder har vagt hjemme hele natten. Det hedder ”Klub 31,” fordi der er op til 31 dage om måneden og dermed 31 ”medlemmer” af klubben.

Skrevet af