Barcelona set lidt fra oven – fra forlystelsesparken Tibidabo. Arkivpressefoto fra Den Spanske Stats Turistbureau i Danmark.

Barcelona gør turistslogan mere neutralt

Siden 2009 har Barcelonas turistråd haft sloganet ”Visit Barcelona.” Men fordi storbyen har mange protester fra indbyggerne som følge af overturisme, kommer der nu et mere neutralt slogan.

Sidste år havde Barcelona, ifølge de officielle tal, over 12 millioner turister. Og de fylder meget, det har givet stigende og stadig mere højlydte protester fra nogle af byens indbyggere – og også bystyret ser gerne færre turister.

Som led i bestræbelserne for at tiltrække færre turister, udskifter Barcelonas turistråd fra næste måned sit kendte markedsføringsslogan ”Visit Barcelona” med det mere neutrale og ikke så insisterende ”This is Barcelona.”

Det skriver mediet Catalan News. Det nye slogan skal blandt andet signalere, at Barcelona er en by med traditioner, sport, gastronomi, museer og musikfestivaler, oplyses det.

”Det nye slogan skal signalere, at Barcelona er noget helt specifikt, ikke bare et landskab, en by,” sagde turistchef Mateu Hernández på et pressemøde og tilføjede: ”Vi slutter nu en global opfordring til at besøge Barcelona, og sætter fokus på byens højdepunkter.”

Skød med vandpistoler mod turister
Ved en demonstration mod overturisme forleden i det centrale Barcelona skød nogle af de deltagende demonstranter med vandpistoler mod forbipasserende turister. En handling som byens hotelsammenslutning tog skarpt afstand fra.

Ifølge de seneste tal fra Cataloniens statistiske kontor havde Catalonien, hvor Barcelona er hovedstad, i maj i år to millioner ankomster af udenlandske turister, en stigning på 5,9 procent i forhold til samme måned sidste år.

Ifølge den catalanske lokalregering støtter tre ud af fire catalonier promovering af Catalonien og Barcelona som turistdestination. Men 46 procent af deltagerne i undersøgelsen sagde også, at turismen til Catalonien og Barcelona har nået sin maksimale kapacitet.

Barcelona har den seneste tid sat hårdt ind på at reducere antallet af udlejede privatboliger til turister via Airbnb ligesom der søges at lægges dæmper på antallet af anløb af krydstogtskibe og dermed krydstogtturister i Barcelona.

 

Relaterede artikler:

Ny spansk turismestrategi: Fokus på bæredygtighed

Direktør i Danmarks Rejsebureauforening: Jeg forstår godt, at man kan få nok af turister

Spansk turistdirektør: Vi vil ikke have flere hoteller