Internettet presser rejsebureauerne

Travelmarket Interactive har gennemført en omfattende skandinavisk undersøgelse af ferierejsendes bestillingsvaner. De næsten 5.000 besvarelser dækkede bl.a. salg af flybilletter på nettet.



Blandt konklusionerne i undersøgelsen er, at:

over 70% vil maksimalt betale 100 kr. per person til rejsebureauet i forhold til flyselskabet i gebyr.

ca. 75% mener, at rejsebureauernes priser er dyrere end flyselskaberne.

ca. 85% har checket priser på mindst tre hjemmesider inden de bestilte flybilletten.

ud af syv muligheder svarer ca. 95 % at prisen er en afgørende faktor, ca. 15 %, at personlig service og support er vigtigt.



Travelmarket Interactive fik 4.899 besvarelser fra danske, norske og svenske forbrugerne om hidtidige og fremtidige købsvaner af flybilletter på internet. Svarene fra de tre markeder var påfaldende ens, oplyser Travelmarket.



NON-IATA FÅR IKKE OVERSKUD PÅ SALG AF FLYBILLETTER

Direktør Ole Stouby fra Travelmarket vurderer, at non-IATA bureauer har yderst svært ved at tjene på ”flight only” på sine hjemmesider.

”Skal flyprisen være konkurrencedygtig, bliver dækningsbidraget for småt til skabe en fornuftig forretning,” siger Ole Stouby og foreslår at:



”Non-IATA bureauer, der vil sælge flybilletter on-line, bør samarbejde med en IATA-partner. Herved kan non-IATA bureauet få attraktive flypriser uden at anvender ressourcer på kundehåndtering. Den forretningsmodel benytter mange bureauer ved salg af Sterling-billetter.

Non-IATA rejsebureauerne bør fokusere på at forædle nicheprodukter, hvor dækningsbidraget er størst.”



IATA-BUREAUER BRUGER NETTET FOR DÅRLIGT

Størstedelen af IATA-bureauerne udnytter slet ikke det store potentiale for salg af flybilletter på nettet, mener Ole Stouby. Her har producenterne og en håndfuld on-line rejsebureauer langt den største del af salget.



”Det er som om de traditionelle bureauer og turoperatører ikke helt ved, hvordan de skal takle nettoflypriserne og den store gennemskuelighed på nettet – og når det samtidig går rigtig godt for de fleste bureauer, ligger det ikke for at være progressiv,” vurderer Ole Stouby.



Se hele undersøgelsen på: travelmarketinteractive.dk

Skrevet af