Sixt har samlet en stribe gode råd om at gøre billejen nemmere og billigere. Sixt har over 4.000 udlejningskontorer i 120 lande. Pressefoto: Sixt.

Biludlejer køreklar med gode råd til billigere billeje

”Det er ikke altid ligetil at leje bil,” lyder det fra den store biludlejer Sixt, der har gode råd om at booke bilen i god tid, undgå mellemhandlere som rejsebureauer og tage fotos af skader på bilen.

Der er meget at sikre sig og holde øje med når der skal lejes bil i for eksempel sommerferien. Den tyske biludlejningsgigant Sixt kommer i usædvanlig ligefrem pressemeddelelse med en række gode råd til kunderne,

Blandt disse er, at booke bilen i så god tid som muligt. ”Prisen på din billeje er dynamisk. Det vil sige, at prisen er styret af udbud og efterspørgsel, hvorfor det kan være svært at regne ud, hvornår det er bedst at booke,” lyder det fra Sixt som fortsætter:

”Som hovedregel kan det siges, at jo bedre tid man booker i, jo større er sandsynligheden for en god pris. Særligt sommerperioden resulterer i en høj lejepris.” Sixt anbefaler at betale prisen for lejemålet samtidig med booking. Dermed får biludlejeren tidligere pengene i kassen, men kunden ”får typisk en bedre pris, end hvis der betales ved afhentning af bilen eller efter lejemålet,” hedder det.

Undgå rejsefirmaer
Ikke overraskende anbefaler Sixt, at bilen bookes gennem biludlejerne.

”Det vrimler med rejsefirmaer, der tilbyder pakkeløsninger med billeje som en del af en rejsepakke. Selvom det kan være bekvemt at booke alt på én gang igennem samme selskab, får man næsten altid den bedste pris ved at booke direkte hos biludlejerne,” skriver Sixt i pressemeddelelsen og tilføjer:

”Den slags 3. partsvirksomheder tjener penge ved at lægge et gebyr oveni de ydelser, de booker. Derfor får man som udgangspunkt den bedste pris direkte hos biludlejeren. Om ikke andet er det altid en god idé at få et tilbud direkte fra et biludlejningsfirma, inden man booker en pakkeløsning igennem 3. part.”

Ikke forpligtet til at købe ekstra
Sixt opfordrer også kunden til at tage sig god tid, når bilen udleveres. Herom skriver Sixt i pressemeddelelsen:

”Ved udleveringsskranken er det en god idé ikke at tænke: ”det skal gå hurtigt, vi skal bare afsted”. Tag dig tid til at forstå, hvad personen bag skranken giver af informationer. Og ja, dette involverer formentlig også en salgstale.

Det er vores erfaring, at megen vigtig information ellers går tabt – også om ting, der ikke handler om salg. Husk på, at du som kunde ikke på nogen måde er forpligtet til at købe ekstra ydelser, men det er til gengæld rigtig godt at få alle detaljerne om lejemålet med,” lyder det fra Sixt.

Biludlejningsselskaberne kan tjene ekstra penge ved skader på udlejningsbilen. Om dette oplyser Sixt:

”Det er ingen hemmelighed, at biludlejere går meget op i skader. Derfor er det vigtigt, at du er ekstra opmærksom på, hvilke skader bilen har ved udleveringen – og husk at tage billeder af dem. Ved at tage billeder af bilen ved udlevering, har du dit på det rene og dokumentation for, hvordan bilen så ud, da du fik den. Derved undgås en mulig ekstra opkrævning for en skade, du ikke har forvoldt.”

Aflever bilen i god tid og i selskabets åbningstid
Af praktiske årsager er det ikke altid muligt at aflevere bilen indenfor udlejningsstedets åbningstider, men forsøg så vidt muligt på det, og sørg for at komme i god tid, da der kan være kø i travle perioder,” lyder et andet råd fra Sixt, der fortsætter:

“Det giver mulighed for at gennemgå bilen for skader sammen med en medarbejder. På den måde er man sikker på, at kunden ikke efterfølgende skal hæfte for en skade, man ikke har forvoldt.”

Hvis bilen afleveres udenfor åbningstiderne, har selskabet typisk 24 timer til at registrere eventuelle skader – men det bliver uden, at kunden kan give dit besyv med.

Derfor, hedder det fra Sixt i pressemeddelelsen, er det en god idé selv at være til stede, når bilen gennemgås. ”Sørg for at få en kopi af papirerne, der skal underskrives ved tilbageleveringen, med både din og en medarbejders underskrift på,” foreslår Sixt.

Relaterede artikler:

Stort biludlejningsfirma skifter direktør i Danmark

Biludlejningsfirma får igen hård kritik

Biludlejer ser stor vækst i Danmark