Tirsdagen bød på masser af aktiviteter under verdens største fagmesse for rejsebranchen – her indtryk fra standby.dks udsendte fra Pow Wows andet døgn.
Af Henrik Baumgarten
LAS VEGAS: Arrangørerne af Pow Wow, eller IPW, som de nu kalder fagmessen, har forståeligt nok svært ved at undertrykke deres tilfredshed. Pow Wow sætter, så vidt de kan regne ud, deltagerrekord i år med 6.400 tilmeldte fra 74 lande, herunder 1.300 købere fra rejsebureauer og over 500 mediefolk.
Det sagde direktør for US Travel Association, der arrangerer Pow Wow, Roger Dow, på et pressemøde tirsdag her i Las Vegas. Her kunne han også løfte sløret for, hvilke byer, der de kommende år skal være værter for de enorme arrangementer.
På forhånd var det bebudet, at Chicago har værtskabet næste år, fulgt Orlando i 2015 og Miami året efter.
I 2017 bliver Washington D.C. for første gang værtsby, i 2018 er Pow Wow tilbage i Denver og året efter kommer det igen til Anaheim.
Byerne byder på at få værtskabet – turistchefen for en af vinderne de kommende år, sagde i går til standby.dk, at de først havde fået at vide for to uger siden, at deres bud var blevet udvalgt af US Travel Association.
Blandt de andre nyheder fra Pow Wow i går var, at ’Brand USA’, den tre år gamle organisation til markedsføring af USA på de vigtigste oversøiske markeder, allerede til efteråret vil være klar med en repræsentation i Norden. Det er uventet hurtigt. Flere iagttagere havde forudset, at der mindst ville gå endnu et år, inden amerikanerne kastede deres interesse og dollars ind på det nordiske marked – det fjerdestørste fra Europa.
Interesserede firmaer får snart mulighed for at byde på den store opgave, hvorefter Brand USA vælger deres kommende repræsentant. Vinderen skal til hverdag kunne informere rejsende om muligheder i USA, hjælpe rejsebureauer, arrangere studieture, have kontakt til flyselskaber osv.
Brand USA har millioner af dollars til markedsføring mm. på de udvalgte markeder, herunder i Norden. Pengene kommer bl.a. fra de 14 dollars, f.eks. nordiske statsborgere betaler hvert andet år for at få fornyet deres elektroniske forhåndsgodkendelse til indrejse i USA, ESTA (Electronic System for Travel Authorization). De 10 dollars går til Brand USA – resten til Homeland Security, der bl.a. har ansvaret for indrejsekontrollen til USA.
Underholdningen under frokosten i går kom fra Broadway i New York med numre fra flere musicals – præsenteret af Cyndi Lauper; musicalerne var Kinky Boots, Wicked, Once og Chicago, sidstnævnte er den amerikanske musical som i længst tid har været opført på Broadway. Det er sikkert min musikalitet, den er gal med, men færre end få at de numre, der blev optrådt med, var såkaldte ørehængere.
Tirsdag aften har Pow Wow ingen officielle arrangementer – derfor kan organisationer arrangere egne store og små sammenkomster. Blandt de store er festerne for New York og San Francisco – mens nogle af Nordens største venner, Minnesota, holder mindre sammenkomst. I år for 15. år i træk og atter på hotellet, hvor skandinaverne er indkvarteret.
Der er over 20 arrangementer tirsdag aften – og at Minnesotas er vigtigt, kunne bl.a. aflæses ved at Roger Dow sammen med Rossi Ralenkotter, bestyrelsesformand for US Travel Association og adm. direktør for Las Vegas turistråd, samt Brand USAs adm. direktør, Chris Thompson, kiggede forbi og holdt korte taler.
Blandt de ca. 100 gæster var ud over de nordiske rejsebureauagenter og pressefolk også Icelandairs koncernchef, Birkir Holm Gudnason, som også er til Pow Wow i disse dage.
Gennem tirsdagen var udstillingshallen atter rammen om masser af aktivitet med de mange møder mellem købere og sælgere – og også tid til at kigge på de mere underholdende indslag og personligheder.
Jeg faldt bl.a. over Brendan Paul, som jeg mødte da Pow Wow i 2008 sidst var i Las Vegas. Han er en rigtig god Elvis-imitator – han stod sammen med en anden look-a-like, der mindede om et af medlemmerne fra heavyrockgruppen Kiss…
Hvad onsdagen bringer afsløres torsdag her på siden…