Busrejsebranchen må tænke globalt

Det bliver vanskeligt for den regionale vognmand at blive i markedet fordi politikerne gør for lidt for at give rejsearrangører mulighed for at operere i hele Europa, mener Søren Riis, der sammen med sin bror Jacob driver Riis Rejser, en af landet største busrejsearrangører.

”Da vi deltog i ITB messen i Berlin fornylig skete det ikke blot for at skabe kontakter og indgå aftaler med udbydere på vore destinationer. Det skete også, fordi vi som busrejsearrangører skal passe på med at tænke for snævert. Det er en af forklaringerne på, at vi har droppet navnet Dania fra årsskiftet. Det signalerer jo netop en geografisk begrænsning og fædreland”, siger Søren Riis og peger på, at mange rejsebureauer har fået navn med international klang:

”Star Tour og My Travel er gode eksempler på rigtige navnevalg. Det er også virksomheder, der arbejder internationalt. I længden vil det ikke være nok at drive rejsebureau med Danmark som eneste marked”, fortsætter han, og appellerer til de folkevalgte både herhjemme og på europæisk plan om at indrette reglerne så det vil være ubesværet som busrejsearrangører at skabe en grænseoverskridende virksomhed.

”I øjeblikket er det svært at komme ud af den nationale spændetrøje, fordi afgifter og overenskomster i de europæiske lande er meget uensartede. Danmark repræsenterer stor ekspertise på busrejser, som sagtens kunne danne baggrund for ekspansion i andre EU-lande, men det kræver lige konkurrencevilkår”, siger han.

Skrevet af