Sun-Air opgiver London – klar til udrykning fra Billund

”Vi opgiver ikke London City Airport fordi SAS dagen før vil åbne samme rute,” siger Sun-Airs underdirektør, Kristian Tvergaard, til Take Off. Baggrunden skal mere findes i, at Sun-Air vil være klar med fly, hvis Maersk Airs nye ejer, Sterling, lukker ruter fra Billund, som kunne være interessante for Sun-Air.



Rejsebranchen frygter en massakre af Maersk Air-ruter fra Billund, som fra København, hvor Sterling allerede fra vinterprogrammet lukker Maersk-ruterne til Bruxelles, Manchester, Malta, Milano (åbner igen til sommer) samt Zürich.

Ruten til fra København til Geneve får kun én ugentlig afgang fra vinterprogrammet, mens Maersk Air-ruten til Wien går ned på blot en daglig afgang.



Den navnlig jyske rejsebranches frygt for en massakre skyldes, at indtil Sterlings trafikprogram for sommeren 2006 er fastlagt, har Sterling lukket for salg på Maersk Airs planlagte ruter for sommerprogrammet 2006.



”VI VIL KONCENTRERE OS OM JYLLAND”

Sun-Air meddelte i sommer, at Billund-selskabet ville åbne på London City Airport 31. oktober med to daglige afgange.



I en kommentar til at Sun-Air opgiver København til London City, siger luftkaptajn Niels Sundberg, Sun-Airs adm. direktør og ejer:

”Vi vil koncentrere os om vores kerneforretning, direkte ruteflyvning fra jyske lufthavne. Vi har det seneste år åbnet fire nye ruter fra Billund og Århus til Bruxelles, Helsinki, Birmingham og Prag. Vor ekspansion skal indtil videre fortsætte med udgangspunkt i Jylland.”



Der var ellers lagt op til en styrkeprøve mellem SAS og British Airways, som Sun-Air er franchise-partner for.

Sun-Air meddelte i juni, at det 31. oktober ville åbne sin første udenrigsrute de seneste ti år fra Københavns Lufthavn – til London City.



To måneder meddelte SAS, at det også vil betjene ruten – ligeledes to gange om dagen og med afgangstider lige omkring Sun-Airs. I forvejen har SAS seks daglige flyvninger fra København til London Heathrow.



Det er ikke første gang, at Sun-Air lancerer en rute, hvorefter SAS siger, at den rute vil de for øvrigt også flyve. Sun-Air direktør, Niels Sundberg, sagde for nylig til Take Off:

”F.eks. gik der få uger efter vi havde meddelt, at vi planlagde at flyve fra København til Stockholms City Airport, Bromma, til SAS sagde, at det ville de også – vi åbnede så ikke, og SAS opgav den efter et års tid.”



HB

Skrevet af