Boom i salg af rejser til New York

USA er blevet et af de mest populære mål for forlængede weekender og shoppingture.
”Der er ingen vej udenom. Hvis man for alvor vil have glæde af den rekordlave dollarkurs, der ikke har været så langt nede i 25 år, skal man til USA,” siger produktchef Jesper Ewald fra FDM Rejser.
Det har mange danskere allerede opdaget, og det er særligt New York, der sælger billetter hos rejsebureauerne.

FDM Rejser har i august solgt dobbelt så mange rejser til USA som året før, og fem gange så mange rejser til New York.
”Den lave dollar betyder, at det er billigere end nogensinde at gå på indkøb i de amerikanske butikscentre og outlets. Samtidig er flybilletterne også blevet billigere, fordi flere selskaber flyver til New York,” siger Jesper Ewald. Han forventer, at udviklingen fortsætter hen over efteråret og vinteren. ”Dollarkursen ser ud til at forblive lav og New York er lige så interessant i efteråret, som om sommeren. Vejret bliver endda bedre her i efteråret”.

Hos My Travel er salget af rejser til USA 20 pct. højere end sidste år. Her har New York sneget sig ind på femtepladsen over de mest populære storbyferier.
”Der er en stor interesse for de korte storbyferier til New York. Interessen er blevet større i år, fordi dollaren er lavere. Det er et rent slaraffenland at tage til New York og handle,” siger udviklingschef Carsten Andersen.

Star Tour har siden sidste år oplevet en stigning på 25 pct. i antallet af danskere, der tager til New York, ofte på en forlænget weekend.
”Det har spillet meget positivt ind, at dollaren er så lav. Vi skal over og købe tøj, der i forvejen er billigt. Det giver en ekstra dimension og fornyet rejselyst, at det er mange år siden, at man har fået så meget for pengene,” siger salgschef Stig Elling.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 22. september, 2007)

Skrevet af