TUI sender navnlig sine kunder afsted på langruter med koncernens egne langrutefly som Boeing B787 Dreamliners – men brugen af rutefly er stigende. Foto: TUI.

Charterbureau vil øge brug af rutefly

Mens Danmarks næststørste charterrejsebureau i dag kun har få procent af sine passagerer med rutefly, skal det tal vokse til 20 procent.

TUI i Norden har samlet cirka 1,5 millioner rejsende om året, heraf 180.000 i Danmark. Af disse flyver i dag under to procent med rutefly i og udenfor Europa, men det tal forventes indenfor fem år at være oppe på 20 procent. Omkring ti procent af TUI’s gæster skal til destinationer udenfor Europa.
Det siger chef for den store tyske rejsekoncern i Norden, svenske Alexander Huber, til STANDBY.dk:

”TUI fokuserer i stigende grad på digital pakketering, hvor for eksempel kunden ikke behøver rejse de traditionelle en eller to uger, men eksempelvis fire eller ti dage. Det skal kunden selv kunne vælge. TUI skal omlægge os fra at være et traditionelt charterrejsebureau til at være mere dynamiske. Til dette har vi også brug for fleksible flymuligheder – kunden kan rejse med et ruteflyselskab og så bo på et TUI-hotel,” siger Alexander Huber og fortsætter:

”Internt i TUI kalder vi også dette koncept for: One Stop – Holiday Shop. Vi har for eksempel dynamisk pakketering når vi sender gæsterne med rutefly i og udenfor Europa; vi bruger navnlig SAS og Norwegian indenfor Europa og på langrutedestinationer for eksempel Emirates, Qatar Airways og Thai Airways.
Det kan være svært at fylde et af vores egne langrutefly med 300 passagerer til for eksempel Maldiverne, så er det nemmere at købe et allotment med 30-50 pladser hos for eksempel Emirates – så kan gæsterne bo på et TUI-hotel på Maldiverne. I alt har TUI omkring 300 egne hoteller og på verdensplan aftaler med tusindvis af hoteller,” siger 37-årige Alexander Huber.
Han har været 12 år i TUI-koncernen, starten var som management trainee på det tyske hovedkvarter. Det seneste halvandet år har Alexander Huber stået i spidsen for TUI Nordic, udover Danmark også Sverige, Norge og Finland. TUI, der er en af verdens største rejsekoncerner,  omsætter årligt for 14 milliarder svenske kroner på det nordiske marked.

Næststørst i Danmark
TUI i Danmark solgte sidste år 180.000 rejser i Danmark, en nedgang på 12 procent i forhold til 2016 – reelt var tallet cirka 50.000 højere, da svenskere fra det sydlige Sverige købte deres TUI-rejse i Sverige men fløj ud af typisk Københavns Lufthavn.

Cirka halvdelen af TUI-gæsterne i Norden flyver med selskabets egne fly fra TUI Fly, danske Jet Time er den største underleverandør ud af Danmark. I alt har TUI flyvninger fra 40 lufthavne i Norden. TUI i Norden har i sommerhalvåret syv Boeing B737 til kortruterne, men råder over 12 fly om vinteren, hvor der også flyves langruter ud af Norden. Det sker primært med B787 Dreamliners og ældre Boeing B767, der dog står til at blive erstattet af flere B787.

Relaterede artikler:

TUI kraftigt tilbage på det danske chartermarked

Spies har stor vækst med rutefly

Sælger stadig flere charterrejser