Via blandt andet mobiltelefonen kan rejseinteresserede til Tyskland kommunikere med Tysk Turist Informations nye chatbox. Arkivpressefoto: Julia Nimke for DZT.

Chatbot skal hjælpe tysk turisme

Tysk Turist Information lancerer en “chatbot” (chat-robot) på sin danske Facebook-side. ”Den kan indfri ønsker hos både brugerne og vores partnere i Tyskland,” siger turistchef for Danmark.

Den tyske modsvarighed til VisitDenmark, Deutsche Zentrale für Tourismus, DZT, har stærk fokus på digitalisering. Udviklingen er blevet forstærket under coronakrisen og som del af digitaliseringsstrategien er der netop lanceret en dansk chatbot på Tysk Turist Informations danske Facebook-side.

”Er man i tvivl om, hvor ferien i Tyskland skal gå hen, om man skal opholde sig mest i naturen eller i byerne, om man er mest til vand eller til land, om man helst vil slappe af eller være aktiv, kan man nu få svaret via den nye chatbot,” lyder det fra Tysk Turist Informations nordiske hovedkontor i København.

Chatbotten er en slags guide til, hvordan man kan feriere i Tyskland. Foreløbig er kun Slesvig-Holsten-regionen op til den danske grænse netop blevet genåbnet – men den er også på cirka en tredjedel af Danmarks størrelse.

Bag chatbotten ligger et computerprogram, som simulerer den menneskelige samtale, så brugeren får input til, hvordan ferien kan skræddersyes. Via fem spørgsmål og brugerens fem svar, pejler man sig ind på valget af de rette ferieønsker i Tyskland, oplyser Tysk Turist Information.

Turistrådets første danske chatbot har ”Ein smutturskampagne” i fokus, da potentialet for at tage på smuttur – eller weekendtur – til Nordtyskland er stort.

Vores chatbot kan guide
Bo Schou Lauridsen, turistchef i Tysk Turist Information for blandt andet Danmark, siger i en pressemeddelelse:

”Digitalisering er et slags kodeord for os, og det har det været i en årrække, fordi vi vil ramme de målgrupper, der lader sig inspirere digitalt. I det år, der er gået, har digitaliseringen vist sig essentiel på en måde, vi slet ikke kunne forudsige. Og når vi så igen kan rejse, kan man helt konkret lade sig guide af vores chatbot.”

”Grunden til, at vi ønsker at give vores brugere og partnere i Tyskland en chatbot er, at den kan indfri begge målgruppers ønsker til inspiration og glæde. Herudover vil vi gerne som del af vores digitaliseringsstrategi gøre os erfaringer med opbygningen og brugen af netop en chatbot. Det er ikke et akademisk opslagsværk, men mere en digital, guidende hyggespreder. Herudover er chatbotten en vigtig trend i markedskommunikation anno 2021,” siger Bo Schou Lauridsen.

Tysk Turist Information har 31.000 følgere på sin danske Facebook-side med den nye chatbot.

Relaterede artikler:

Flere regioner og ét land åbnes i ny rejsevejledning

Tysk delstat vil gøre sig kendt i Danmark

Halvt så mange danske overnatninger i Tyskland