Cimber åbnede ny rute til Stockholm

”Det er lidt begge dele,” sagde Cimber Sterlings driftsdirektør, flykaptajn Jørgen Nielsen, da takeoff.dk i går ved flyvning på den nye rute mellem Københavns Lufthavn og Stockholms Bromma-lufthavn spurgte, om den nye rute var den slags, selskabet fremover vil flyve. Og om ruten kommer for at give modstand til det britisk-finske flyselskab Flybe, der satser stort på regionale ruter i Norden.

 

Flybe åbnede i januar i år sin første rute til Københavns Lufthavn – netop fra Stockholms city-lufthavn, Bromma. Såvel Flybe som Cimber Sterling har tre flyvninger på hverdage mellem de to lufthavne – fra starten af september får Cimber Sterling fem flyvninger på hverdage til Stockholms gamle hovedlufthavn, Bromma, der ligger små ti km fra den svenske hovedstad.

 

I forvejen har danske Sun-Air også en rute til Bromma, nemlig fra Aarhus. 85 pct. af trafikken på Bromma er dog svensk indenrigs, der er ruter til ca. ti svenske lufthavne fra Bromma, der har lidt over to mio. passagerer om året.

 

Udover København og Aarhus er der også udenrigsruter fra Bromma til bl.a. Bruxelles (Brussels Airlines), Helsinki (Finnair) og Tallinn (Flybe). Fra næste måned kommer også en rute til Oslo.
Fordi Bromma ligger så tæt på bymæssig bebyggelse er der restriktioner i lufthavnen – der må ikke starte eller lande fly før kl. 06 om morgenen og efter kl. 22 om aftenen, dog kl. 17 på lørdage. Søndage må der ikke startes eller landes før efter kl. 12.

 

Apropos Flybe, så startede det store britiske regionale flyselskab sidste år samarbejde med Finnair om Flybe Nordic. Målet er at blive største regionale flyselskab i Nordeuropa.

Flybes planer omfatter også indenrigsflyvning i Danmark fra næste år, sagde Flybe-direktør for nylig til takeoff.dk
”De skal være velkomne til, men de skal huske, at skal man for alvor have fat i markedet på ruterne, kræver det at man tilfører ca. 50 pct. af den eksisterende kapacitet på ruterne,” sagde Cimber Sterlings driftsdirektør, Jørgen Nielsen, i går til takeoff.dk

Skrevet af Henrik Baumgarten