CPH returnerer kritik fra rejsebranchen

Kastrup-Lufthavn-passagerer.jpgBUS-GATE: Danmarks Rejsebureau Forening var i går ude efter Københavns Lufthavn for igen at hive ”afgiftskaninen op af hatten. Det vil koste danske jobs,” sagde DRF’s direktør, som blev bakket op af kendt incoming-direktør. Lufthavnen har nye modargumenter.

Sagen drejer sig om, at Københavns Lufthavn måske har fundet en ny indtægtskilde fra 1. april næste år ved at opkræve 135 kr. plus moms for hver turistbus som henter passagerer i lufthavnen ”pga. af bussernes slid på lufthavnens asfalt.”

Lufthavnens passagerchef, Marie-Louise Lotz, forklarede i fredags til takeoff.dk, at prisen er med til at dække udgifterne ved den slitage, turistbusserne foretager på ”lufthavnens asfalt…”

I går skrev Danmarks Rejsebureau Forening bl.a. ”Regeringen og vækstteamet er enige: turisme har stort potentiale for vækst i Danmark. Men nu trækker Københavns Lufthavn igen afgiftskaninen op af hatten – det kan koste Danmark arbejdspladser og omsætning. Lufthavnen vil trods protester fra turistbranchen indføre afgift for busser, der henter passagerer i lufthavnen. Især krydstogtrejsende hentes i busser,” lød det fra DRF’s adm. direktør, Lars Thykier, som tilføjede:

”Danmark taber turister. Derfor barsler regeringen med vækstplan, der skal tiltrække flere turister, og branchen bakker op. På nær Københavns Lufthavn, der med ny afgift bliver ved med at trække den forkerte vej. Lufthavnen udnytter igen sin monopolsituation.”

DRF frygter, at den nye ordning vil skabe kaos i lufthavnen. ”Der mangler basal infrastruktur som parkeringsplads til busserne,” sagde Lars Thykier.

I et nyt svar på kritikken fra DRF, sagde lufthavnens pressechef, Søren Hedegaard Nielsen, i går til standby.dk:

”Afgiften kommer ikke til at betyde færre turister. Prisen for en bus er lavere end for et blåt klippekort, og 2-3 kr. pr. passager skræmmer ingen væk. Ordningen kan tiltrække flere turister, fordi passagererne får bedre velkomst til København, da de bedre forhold for busserne betyder bedre overblik for passagererne.”

”Københavns Lufthavn har monopol på Amager, men gør intet, der kan forringe vores konkurrenceposition. Busafgiften bringer os på omdrejningshøjde med lufthavne som Arlanda, Frankfurt, Oslo og Paris,” lyder det fra Københavns Lufthavns pressechef.

Søren Hedegaard Nielsen afviser også at den kommende busafgift vil give lufthavnen en ”kaotisk infrastruktur.”

”Infrastrukturen med bomme er på plads den dag, afgiften opkræves; langtidspladsen er ikke noget, vi skal stille til rådighed, men noget vi overvejer, for at skabe et bedre flow,” siger han.

Ejer af og adm. direktør for det store danske incomingbureau, DMC – der senere på måneden har 30 års jubilæum, Jens Elers, skrev i går denne kommentar:

”Det er søgt, at lufthavnen forklarer sig med at alle lufthavnens brugere skal betale for at benytte den. Vi i turistbranchen servicerer passagerer, som skal til og fra lufthavnen med bl.a. transfers, men et faktum er, at det er flypassagerer, der afhentes eller afleveres.

Kunne man forestille sig at hotellerne vil afkræve parkeringsafgift, fordi vi er brugere når vi sætter deres gæster af eller henter dem? Eller hvad med havne? Vores kunder er kolde overfor denne afgift og betragter det som sag mellem incomingbranchen og lufthavnen, og det betyder at vi, som i forvejen må arbejde med små marginaler for at konkurrere med andre destinationer, igen må finansiere ekstra udgift mens lufthavnen udnytter sin monopolsituation til at skumme fløden,” lød det fra Jens Elers.