Det sikreste flyveår nogensinde

Hvad kan vi egentlig bruge et gennemsnit til ? Hvadenten det drejer sig om levende eller døde. Eller økonomi. Eller brændstofforbrug. Alt det som sammenslutningen af ruteselskaber, IATA, altid har excelleret i for at bevise sin berettigelse.



Organisationen offentliggjorde tirsdag statistikken over uheld, omkomne og den procentdele fordeling af katastrofer ud fra devisen om “det er sikrere at flyve end at gå på gaden”. Det er statistisk korrekt og har altid været det, men hvad skal vi bruge det til.



Det er nok værd at erindre den gamle historie om manden, der ville finde ud af, hvor dybt det var at gå over åen og fik at vide, at gennemsnittet var halvanden meter. Så gik han- og druknede ? Fordi der midtvejs var over to meters dybde.



Det kommer da ikke bag på nogen i rejsebranchen, at ulykkesfrekvensen er størst i Rusland og Afrika. Heller ikke at IATA selskaberne gennemgående er mere sikre end selskaber uden for organisationen.



I fjor var der 0,65 ulykker pr. million flyvninger med vestligt byggede fly, eller èn ulykke for hver 1,5 millioner flyvninger, en forbedring på 14 procent i forhold til året før.



Nok så interessant er det, at vejret var årsag til 43 procent af ulykkerne sidste år, mens resterende antal ulykker kan henføres helt eller delvist til menneskelige fejl hos piloter eller øvrige flypersonale.



Hvis IATA gerne vil fortælle os, at der er sikrest at flyve med et IATA-selskab – hvilket jeg også tror – så sig det rent ud. – Og glem procenterne.


Skrevet af