Simon Kollerup er Danmarks nye erhvervsminister, og dermed også minister for dansk turisme. Pressefoto: Socialdemokratiet, Partikontoret.

Dansk turisme byder ny minister velkommen

33-årige Simon Kollerup bliver som ny erhvervsminister også turismens minister. Han ønskes velkommen i sit nye job af Dansk Erhverv, Dansk Industri, Horesta og VisitDenmark.

En af de 19 nye ministre bliver 33-årige Simon Kollerup, der som ny erhvervsminister også bliver turismens minister. Han afløser den konservative Rasmus Jarlov – selve overdragelsesforretningen, som det hedder, sker i eftermiddag klokken 16 i Erhvervsministeriet.

Simon Kollerup har ifølge Folketingets hjemmeside været medlem af Folketinget siden valget i september 2011, valgt for Socialdemokratiet i Thistedkredsen.

På Christiansborg har han blandt andet været ordfører for landbrug, fødevarer, dyrevelfærd og fiskeri.

Han er cand.scient.pol. (statsvidenskab) fra Københavns Universitet, tog studentereksamen fra Thisted Gymnasium og været værnepligtig i Flyvevåbnet.

Hans beskæftigelse har gennem årene, stadig ifølge Folketinget.dk, omfattet arbejde som konsulent i Københavns overborgmester Frank Jensens sekretariat, 2010-2011, studentermedhjælper i Udenrigsministeriet fra 2008-2010, omviser i De Kongelige Repræsentationslokaler, 2007-2008 og pressechef for Socialdemokratiet i København i 2009.

Velkommen fra turismeerhvervet
I 2017 var turismeomsætningen i Danmark 128 milliarder kroner, viser de nyeste tal fra VisitDenmark. Turisme er dermed Danmarks fjerdestørste indtjener af fremmed valuta – og turismen i Danmark står bag 161.000 jobs, arbejdspladser der ikke kan eksporteres.

STANDBY.dk har torsdag formiddag fået kommentarer til Simon Kollerup som ny erhvervsminister fra en række primære aktører i dansk turisme, nævnt alfabetisk: Dansk Erhverv, Dansk Industri, Horesta og VisitDenmark.

Fra Dansk Erhverv siger Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi:

”Vi glæder os til samarbejdet med Simon Kollerup, som vi allerede kender som en aktiv, flittig og særdeles engageret politiker.

Simon Kollerup har allerede som fødevareordfører haft en stor berøringsflade med ikke mindst dansk gastronomi, som er en vigtig del af dansk turisme og interesserer sig tydeligvis for området.

Desuden er det dejligt, at vi med Simon Kollerup, der er valgt i Thisted-kredsen med Klitmøller, Nationalparken Thy og mange feriehusgæster hver sommer, får en minister, der ved, hvor afgørende turismen er for at skabe vækst og arbejdspladser i hele landet.”

”Turismen er ikke nævnt i grundlaget for den nye regering”
Videre siger Lars Ramme Nielsen fra Dansk Erhverv:

”Vi glæder os til dialogen med den nye minister, så vi i fællesskab kan få sikret bedre vilkår for dansk turisme og få skabt et stærkt fundament for at tiltrække endnu flere turister til Danmark i de kommende år.

Turismen er ikke nævnt i det politiske grundlag for den kommende regering, men vi er sikre på, at det alligevel vil være et område, der kommer til at betyde meget for den kommende regering. Vi skal blandt andet drøfte hvordan vi gør det nemt for dansk turisme at blive endnu mere bæredygtig og hvordan vi kan bruge turismevirksomheder som en indgang til arbejdsmarkedet, så vi kan får løst vores store udfordringer med at få kvalificeret arbejdskraft til turismeerhvervet,” siger Lars Ramme Nielsen fra Dansk Erhverv.

Flere ressourcestærke turister til Danmark
Tine Roed, direktør i Dansk Industri for blandt andet turisme, siger til STANDBY.dk:

”Det bliver vigtigt at få opdateret nationale turismestrategi, der er hele tiden en udvikling i turismeindustrien. Derfor er det vigtigt at sikre, at der er en robust og bæredygtig udvikling.

Danmark vil gerne tiltrække flere ressourcestærke turister, derfor skal der være en strategi for hvordan vi tiltrækker dem. Vores mål er at Danmark skal være den mest bæredygtige destination i Europa.

Dansk Industri ser meget gerne, at samarbejdet mellem kultur og turisterhvervet blev styrket yderligere. Vi har rigtig mange kulturattraktioner i Danmark, som vi godt kunne åbne turisternes øjne mere for. Kan vi gøre det, vil det også være med til at tiltrække de ressourcestærke turister til Danmark.

Dette er nogle områder, hvor Dansk Industri synes den nye erhvervsminister skal sætte ind,” lyder det fra direktør Tine Roed fra Dansk Industri.

”Kender ham fra Kokkelandsholdet”
Administrerende direktør Katia K. Østergaard fra Horesta siger til STANDBY.dk:

”Jeg og Horesta ønsker til lykke til Simon Kollerup med udnævnelsen og glæder mig meget til samarbejdet med erhvervsministeren. Vi har masser at tage fat på.

Vi kender Simon Kollerup, fordi han er i bestyrelsen for Kokkelandsholdet. Jeg kender ham også i denne sammenhæng som en meget lydhør, interesseret og åben person.

Vi står foran en stor kapacitetsudvidelse af hotellerne i København som kræver, at vi også kan få flere gæster til at fylde værelserne.

Der ligger en stor opgave i at få en Vækstplan 2.0 med initiativer for dansk turisme. Det skal være både vækstmål og konkrete initiativer.”

Og så vil jeg opfordre den nye erhvervsminister til at få et rigtig tæt samarbejde med beskæftigelsesministeren og med skatteministeren – for den største opfordring, vi står overfor, er mangel på arbejdskraft. Hvis erhvervsministeren skal være en succes på vores erhvervsområde, som er afhængig af arbejdskraft, så kræver det et tæt samarbejde med beskæftigelsesministeren.

Og på skatteområdet har vi ikke brug for øgede skater og afgifter for erhvervslivet. Erhvervslivet skal sikre, at der er noget velfærd, at dele ud af,” lyder det fra Horestas administrerende direktør, Katia K. Østergaard.

Fortsat vækst i dansk turisme
Fra bestyrelsesformand for VisitDenmark, Allan Agerholm, lyder det:

”Til lykke med udpegelsen, vi glæder os til samarbejdet. Jeg glæder mig til at møde Simon Kollerup – og ser frem til at fortsætte det konstruktive og positive samarbejde med Ministeren og Erhvervsministeriet, så vi kan blive ved med at skabe vækst i dansk turisme, der har sat rekord efter rekord de seneste år.”

Relaterede artikler:

Horesta bekymret over nyt regeringsgrundlag

Norden bør markedsføres som én turistdestination

Dansk turismeomæstning på 128 milliarder kroner