Scandlines vil give to af de fire færger på Rødby-Puttgarden mulighed for delvist at sejle ved brug af bæredygtig energi. PR-foto: Scandlines.

Dansk-tysk færgerute udvider elektrificering

Scandlines, der har to færgeruter mellem Danmark og Tyskland, fortsætter arbejdet med at gøre sig mere bæredygtig. Nu elektrificerer rederiet to af de fire færger på Rødby-Puttgarden-ruten.

Allerede i 2013 fik rederiet hybridfærger med batteripakker, og næste år indsættes den første emissionsfri færge på Rødby-Puttgarden, Scandlines’ største rute. Det skriver rederiet i en pressemeddelelse.

I 2030, hvor der også er kommet konkurrence fra den faste Femern-forbindelse, er det ambitionen at hele færgeruten skal drives uden direkte emissioner.

Siden 2013 har rederiet investeret op mod tre milliarder kroner i grøn teknologi som for eksempel nye hybridfærger til Gedser-Rostock, rederiets anden dansk-tyske færgerute, rotorsejl og nye centerpropelblade til færgerne samt nye støjsvage thrustere til Rødby-Puttgarden-færgerne samt algeafvisende silikonemaling, der i forhold til konventionelle bundmalingstyper sparer energi, oplyses det.

To af fire færger ombygges for 230 millioner kroner
Nu tager Scandlines næste skridt på den grønne rejse og ombygger to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden-ruten til såkaldte plug-in-færger, så de kan lade grøn energi både i Rødby og Puttgarden.

Gennemsnitligt vil batterierne i færgerne på 12 minutter blive ladet med mindst 80 procent af den energi, der skal bruges til en overfart.

For at dette kan lade sig gøre på 12 minutter, investerer Scandlines 230 millioner kroner i et stort energilagringssystem på begge færger, solpaneler på begge færger og så videre. Det tyske transportministerium har tildelt projektet økonomisk støtte som led i bæredygtig modernisering af kystfartøjer til reducering af emissioner og dækker op til 40 procent af omkostningerne til ombygningen.

Afhængigt af den endelige leveringstid for udstyret vil færgerne blive ombygget fra slutningen af 2024 til 2025.

”Nu sætter vi strøm til to af vores Femern-færger og kommer i et hug langt nærmere vores målsætning om at gøre ruten emissionsfri i 2030. Det er det, kunderne vil have,” siger Scandlines’ koncernchef, Carsten Nørland.

 

Relaterede artikler:

Nu anlægges milliarddyr Femern Bælt-jernbane

Scandlines præsenterer bedre bundlinje end i 2019

Scandlines kopierer lavprisflyselskaberne