Fremtidens fly bliver helt anderledes

Flyingeniører søger helt nye veje, når de skal designe fly, der lever op til kommende krav om miljøvenlighed, skriver fpn.dk.
”Jeg vil af med billedet af en cylindrisk flykrop med vinger”, siger Etnel Straatsma fra det Hollandske Delft University of Technology.
Ethel Straatsma leder det nye CleanEra-projekt, der har til formål at designe et ultra-miljøvenligt fly, der udleder 50% mindre CO2 end nuværende flytyper. Projektets ’greenliner’ har form som en underkop og både forurener og larmer mindre og er dermed på linie med anbefalingerne fra Den Europæiske Luftfartskommission, ACARE.

”Udfordringen er, at moderne fly allerede er meget tæt på at være optimeret maksikalt i forhold til miljøvenlighed”, fortæller Alexander de Haan fra samme universitet. Han har undersøgt forskellige designs og er kommet frem til, at de højst vil kunne reducere CO2-udslippet og flystøj med 10-15%
”De kan ikke følge med de 5% vækst, som branchen oplever år efter år”, siger han.

Lufttrafik står for 2% af den globale udledning af CO2, men væksten vækker stadig større bekymring. I 2050 vil lufttrafikken bidrage med mindst 5% af verdens CO2-udledning.

Konstante forbedringer har reduceret udledningen pr. passager med 2-2,5% oplyser Andreas Hardeman fra IATA, men han er enig i, at der bliver svært at gøre ret meget mere.
”Lige siden Boeing 707 første gang kom i luften i 1957, har flyene ændret meget lidt form. Og når det fremover bliver sværere at lave forbedringer, vil presset for radikale ændringer blive stærkere”, vurderer han.

Radikale ændringer kunne betyde introduktion af nye materialer og former, men også genoplivning af propel-motoren, som er mere energibesparende, men langsommere, og det finder Ethel Straatsma uacceptabelt.
”En af mine betingelser er at øge komforten, og det gør man ikke med længerevarende flyvninger”, siger hun.

Nye materialer som kulfiber, der er meget lettere end de metaller, flyene laves af i dag, kan reducere vægten med 30%. Samtidig er der muligheder i biobrændsel, men der er nye problemer, fordi brændstofblandingerne kan fryse ved de lave temperaturer i højderne.

Skrevet af