Sidste år havde USA’s flyselskaber 925 millioner passagerer. Bedste præcision blandt de ti største havde Hawaiian, Delta og Alaska – sidst var United, JetBlue og Frontier. American aflyste flest fly.
Kommer et fly mere end 15 minutter for sent frem til gaten i ankomstlufthavnen, regnes det som forsinket. Sidste år nåede USA’s ti største flyselskaber en gennemsnitlig præcision på 79 procent, næsten fire ud af fem var ved gaten senest 15 minutter efter køreplanen. I 2018 var tallet 79,2 procent.
Det fremgår blandt andet af den årlige opgørelse Air Travel Consumer Report over amerikanske flyselskabers præcision fra USA’s transportministerium, U.S. Department of Transportation, DOT.
Ifølge tallene fra DOT havde Hawaiian Airlines sidste år den bedste rettidighed med 87,7 procent fulgt af Delta Air Lines’ 83,5 og Alaska Airlines med 81,3 procent.
Herefter følger Southwest Airlines, Spirit Airlines, Allegiant Air, American Airlines, United Airlines, JetBlue Airways og som nummer ti, Frontier Airlines, med en punktlighed sidste år på 73,1 procent. Her kom altså under hvert fjerde fly ikke frem til gaten indenfor de 15 minutters elastik.
Én ud af 50 flyvninger aflyst
DOT-tallene for 2019 behandler en række andre områder. Et af disse er aflyste flyvninger, uanset årsagen, fra de ti største flyselskaber i USA. I snit aflyste de ti største 1,9 procent af deres flyvninger – altså næsten hver 50. flyvning. I 2018 var det samme tal 1,7 procent.
Færrest aflysninger sidste år havde Hawaiian Airlines med 0,4 procent; her skal man altså flyve i snit over 400 gange med flyselskabet før man rammer en aflysning. Herefter fulgte Allegiant med 0,6 procent og store Delta Air Lines med 0,7 procent af alle sine flyvninger udført på et Delta-rutenummer, det vil sige også datterselskaber og underleverandører.
Oneworld-medlemmet American Airlines samt verdens største lavprisselskab, Southwest, havde sidste år flest aflysninger, begge 2,5 procent, mens United klarede sig med 2,4 procent aflysninger.
Passagerer venter i timevis inde i flyet
En anden forsinkelseskategori er de en af de værste, tarmac delays. Her sidder passagererne af forskellige årsager i et afgående eller ankommet fly i hele og halve timer. Det kan være alt fra mangel på en ledig gate til dårligt vejr i ankomstlufthavnen eller noget helt tredje.
DOT offentliggør kun forsinkelser på mere end tre timer på indenrigsflyvninger og på over fire timer på flyvninger ind og ud af USA.
Sidste år var der 302 forplads-forsinkelser i forbindelse med amerikanske indenrigsflyvninger, en stigning på omkring 50 procent fra de 202 i 2018. Sidste år havde amerikanske flyselskaber ved afgang fra eller ankomst til amerikanske lufthavne i forbindelse med udenrigsflyvninger kun 26 tarmac delays mod 61 i 2018.
I andet tal er agterudsejlet indchecket bagage. Her var tallet sidste år for de ti største flyselskaber i USA 5,8 per 1.000 stykker bagage. Man skulle altså flyve omkring 994 gange før ens bagage ikke ankom samtidig med den rejsende.
Én ud af 40.000 kommer ikke med flyet
Kategorien med nægtet ombordstigning klarede sig også godt sidste år. Flyselskaber overbooker, men skal også betale høj kompensation, hvis en passager ikke kommer med flyet.
Tallene for det såkaldte bumping/oversales var sidste år 0,24 procent ud af 10.000 flypassagerer. Det er dog en stigning fra 0,14 i 2018, viser tallene fra USA’s transportministerium.
Antallet af passagerklager over USA’s ti største flyselskaber til DOT var sidste år på 15.332, et fald på 1,4 i forhold til 2018.
925,5 millioner flypassagerer i USA
Der er også kommet statistik over hvor mange passagerer, USA’s flyselskaber transporterede sidste år.
De foreløbige tal for sidste år fra BTS, Bureau of Transportation Statistics, anslår, at USA’s flyselskaber havde 925,5 millioner rejsende. Det er det højeste antal nogensinde, oplyser BTS, og en stigning på 4,1 procent i forhold til 2018 og samlet ni procent siden 2017.
Relaterede artikler:
Flyselskaber vokser på USA-Europa ruter