De hurtigste hjemmesider

For et år siden var det de traditionelle flyselskaber, der var hurtigst, mens lavprisselskaberne dengang indtog midterfeltet.

Det er den danske internet- og sikkerhedsvirksomhed Digicure, som har målt svartider for 15 flyselskabers hjemmesider. Målingerne viser, at Cimber Sterling og Ryanairs hjemmesider er hurtigst med svartider på 0,65 og 0,88 sekunder, mens Air France tager sig god tid med gennemsnitligt 5,3 sekunders svartid. Den gennemsnitlige svartid er 2,21 sekunder.

 

”Mange billetter sælges i dag på nettet. Hvis en hjemmeside er for længe om at svare, så risikerer et flyselskab, at kunderne falder fra og handler andre steder,” siger adm. direktør Jesper Helbrandt fra Digicure.

 

Målingerne gennemføres ved, at Digicure hvert 10. minut igennem en hel måned kontakter de valgte virksomheders hjemmesider og registrerer hvor lang tid, der går, inden siden er fuldt synlig i browseren med  højhastighedsforbindelse.

 

En tilsvarende måling i 2010 placerede som i år for eksempel British Airways, Finnair og Icelandair i den langsomme halvdel, mens dette års bundprop – Air France – var blandt de fire hurtigste mens SAS, Lufthansa og KLM indtog de tre øverste pladser med svartider på mellem 0,34 og 0,53 sekunder.

 

Dengang lå Norwegian, Ryanair, Cimber Sterling og Easyjet midt i feltet med svartider på mellem 0,93 og 1,39 sekunder.

 

Resultaterne for 2011 ser således ud med svartid i sekunder: 1 Cimber Sterling 0,65 – 2 Ryanair 0,88 – 3 Air Greenland 0,93 – 4 SAS 1,15 – 5 EasyJet 1,16 – 6 Transavia 1,38 – 7 Lufthansa 1,56 – 8 Atlantic Airways 1,85 – 9 Finnair 2,32 – 10 Norwegian 2,32 – 11 British Airways 2,72 – 12 KLM 2,85 – 13 Continental 3,67 – 14 Icelandair 4,40 og 15 Air France 5,30.

Skrevet af Flemming Juul