Krydstogtrejsebureau giver svar på tiltale

Af Jesper Boas Smith



Dagens artikel (på Take Offs hjemmeside) om ”Krydstogtselskab korrekser dansk rejsebureau” er af høj underholdningsværdi – for dem der blot har lidt indblik i krydstogtbranchen.



Det, der bliver sagt af RCCL, er nærmest ”goddag mand – økseskaft” – for det har ingen relevans i forhold til indholdet af den pressemeddelelse, jeg har udsendt!



Denne gang drejer det sig for én gangs skyld ikke om en af de analyser eller undersøgelser, RCCL selv har fået foretaget.



På intet tidspunkt har jeg nævnt noget om, hvad der er sket ”på bekostning af de større skibe”.

Jeg har overhoved ikke forholdt mig til – eller nævnt – ”de store skibe”.

Det har omvendt længe været almindeligt anerkendt, at de bedste krydstogtskibe – jævnfør (rejsemagasinet) Conde Nast Traveler – findes i kategorien ”de mindre skibe”. Niche eller ej. Det må selv RCCL jo bare acceptere.

Og RCCL behøver ikke være bange. SeaDream-skibene kan jo ikke engang tage alle gæsterne fra én redningsbåd fra et RCCL-skib.



Enhver dansker er nok enig med mig i, at blot fordi der er flere og yngre gæster i Lalandia (end f.eks. på Falsled Kro), er Lalandia ikke automatisk ”Danmarks bedste feriehotel.”

Eller måske mere relevant, det mener Conde Nast Travelers læsere ikke.



At RCCL på denne måde – som en sidebemærkning – vælger at fortælle branchen at de har vundet Conde Nast Prisen (for de store skibe) er også overraskende.

Der er jo tale om en flot pris som jeg ønsker RCCL tillykke med. (Vi var mange der havde ventet på at høre, hvem der vandt den kategori.)



Det står også klart, at ”det bedste rederi” – af samtlige kategorier – også blev SeaDream. Altså et rederi fra ”small vessel” kategorien, som det er set i alle de tidligere år. Niche eller ej.



Conde Nast Traveler Readers Choise Award er den årlige begivenhed, hvor bladets læsere kårer ”det bedste”.



Således ikke ”flest”, ”yngst”, ”størst”, ”bedste badeland” etc. Kort og godt ”kvalitet forud for kvantitet”.



Således fastholder jeg det faktum, om (citat;) ”at en ny generation af krydstogtgæster sætter agendaen” (læs: har afgjort, hvad der er bedst). Der er tale om yngre livsnydere der foretrækker personlig service og uspolerede destinationer, frem for diskoteker, Las Vegas-shows og tilbudspriser” Citat slut.



SeaDream adskiller sig nemlig fra de øvrige i ”small vessel” kategorien, og tilbyder ikke balkoner, underholdning etc. som de øvrige skibe i ”small vessel” kategorien rent faktisk gør!



SeaDreams ”casual elegance” har tiltrukket den yngste demografi inden for dette segment af branchen: ”den nye generation”.

Og de betaler også betydeligt mere for at sejle med SeaDream. Sådan ca. 6 gange mere pr. person end hvad man gennemsnitligt betaler for et RCCL-cruise. Det er der jo nok også en årsag til.



Conde Nast Travelers’ læsere har med andre ord prioriteret de ovennævnte faktorer, frem for de sædvanlige salgsargumenter de fleste rederier bruger i dag.



Men mon ikke de fleste af os, hvis vi kunne rejse uden børn, ville anset det for bedre kvalitet, at blive sejlet op på en privat strand i zodiac’s, frem for at ankomme til en eller anden turistby og vente 1½ time på at komme i land, efter gæsterne til ”et hav af busser” har fået prioritet.

Med kærlig hilsen – og tillykke til RCCL med deres pris,

Jesper Boas Smith


Skrevet af