Derfor solgte Escape til Profil

IMG_0141

I går var det præcis seks år siden, at de nuværende ejere købte et trængt Profil Rejser af Jan Schapiro. Nu står den på øget vækst, også gennem opkøb.

TIRSDAGSKLUMME: Man skal være virkelig oppe på mærkerne for at opnå et acceptabelt driftsresultat ved salg af krydstogter. Det kræver stordrift med moderne teknologiske systemer og striber af grupperejser. – Escape nåede ikke rigtigt at få sig etableret i Danmark, og Per Dylov tabte pusten længe forinden.

Af Ejvind Olesen

Der var gang i svingdøren i Scandinavian Cruise Center i flere år, mens Per Dylov var indehaver. Den ene direktør blev afløst af den anden i lidt for hurtigt rækkefølge, og det var egentlig synd.

For Per Dylov havde de bedste intentioner med salg af krydstogter, og han var villig til at spæde til fra familieformuen gennem mange år, når resultatet på bundlinjen ikke stod mål med indsatsen i årets løb.

Personaleproblemer var kendte, og udadtil fik indehaveren i hvert fald aldrig selv skylden. Men den urolige hverdag med skiftende chefer var ikke godt for miljøet, og i en periode opholdt chefen sig hele vinteren i sin anden virksomhed i Florida, og netop som man troede, at nu var der styr på det hele, dukkede en ny direktør op.

Men kunde-tilslutningen var god nok. Grupperejser med krydstogt og grupperejser med bus til Stockholm og videre med Viking Line på et mini cruise mellem Sverige og Finland gik også godt. Men lønnen for anstrengelserne udeblev, og salg af bureauet var eneste mulighed for overlevelse.

Iceland Explorer købte og blev senere til Escape Travel med norsk og svensk kapital, ret så vellykket forretning i Sverige og Norge, men ikke rigtigt i Danmark..

Der blev brugt for mange kræfter undervejs. Konkurrencen blev hårdere. Grupperejserne svandt ind, og det individuelle krydstogtsalg tog for lang tid på grund af manglende teknologi. Systemerne skal på kort tid klare en masse besvær, som der vitterligt er ved at sælge individuelle krydstogter.

De fleste krydstogtselskaber er ret så ambivalente med deres agenter. Udadtil bedyrer de, hvor meget agenter betyder. Indadtil lægger de flere og flere ydelser ind, hvor der ikke er provision. Dybest set vil de allerhelst have, at kunder booker selv direkte på rederiets hjemmeside.

Det sidste er en påstand, men den holder!

Og her skal danskerne huske, at de er langt bedre dækket ind, hvis uheldet er ude, når de har bestilt gennem et rejsebureau frem for direkte.

Flere tusinde i Escapes kundekartotek er fra 1. maj i stald hos Profil Rejser, der er gearet til stordrift. Både til de hurtige salg og de mere komplicerede med god tid til service, når det gælder de eksklusive krydstogter.

Men Per Dylovs tid, hvor man troede, man havde tid til at sysle om kunderne i timevis, er endegyldigt forbi. Desværre!