Destination Vesterhavet, det nye destinationsselskab for Ringkøbing-Skjern og Varde Kommuner, har fundet sin direktør: Liv Thøger-Aldahl, hun er i dag chefkonsulent i Dansk Industri i København.
Der er cirka 350 kilometer fra Rådhuspladsen i København til Hvide Sande på den jyske vestkyst. Den rejse tager 47-årige Liv Thøger-Aldahl når hun fra årsskiftet tiltræder som den første turismedirektør for det nye destinationsselskab Destination Vesterhavet, sammenlægningen af ProVarde og Ringkøbing Fjord Turisme.
”Destination Vesterhavet skal blive den foretrukne feriedestination i Danmark,” siger borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune, Hans Østergaard.
Liv Thøger-Aldahl er uddannet cand. mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet og har tillægsfag i erhvervsjournalistik fra Danmarks Journalisthøjskole samt cand. merc. i Afsætning og Ledelse fra Handelshøjskolen i Aarhus.
Hun er i dag chefkonsulent i Dansk Industris hovedkvarter på Rådhuspladsen i København – og skal som direktør for Destination Vesterhavet styre det sammenbragte turismesamarbejde for kommunerne Ringkøbing-Skjern og Varde. Destination Vesterhavet får hovedkvarter i det tidligere rådhus i Hvide Sande.
”Ind imellem kan det være en fordel at komme udefra og ser tingene i et nyt lys,” siger Liv Thøger-Aldahl i en pressemeddelelse fra Destination Vesterhavet – og tilføjer, at hun gennem ferier ved Vesterhavet og tidligere jobs hos blandt andet Danhostel kender både Vestkysten og turisterhvervet særdeles godt.
Fortid hos Wonderful Copenhagen, Tivoli og Danhostel
I sine fire år hos Dansk Industri har Liv Thøger-Aldahl arbejdet med marketing, handel, turisme og ledelsesudvikling.
Tidligere har hun været kampagneleder for Pia Allerslev, tidligere kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune, ligesom hun har haft en årrække som konference- og eventchef på Berlingske Tidende og chefredaktør hos Aller Medier, oplyses det.
Men den nye direktørs kernekompetencer er inden for oplevelsesøkonomi, gæsteservice, branding, konceptudvikling og projektledelse.
Liv Thøger-Aldahl har været Brand Director for “Open Copenhagen” under Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity, været sponsorchef i Tivoli og kommunikationschef hos Danhostel, hvor hun blandt andet besøgte de dengang cirka 80 vandrerhjem i hele landet – og undervejs forelskede sig i Vesterhavet.
”Det var på nogle af disse ture til blandt andet Blåvandshuk, Nymindegab og Ringkøbing, at jeg fik et større kendskab til Vesterhavets fantastiske natur og kultur. Senere har jeg fulgt udviklingen med blandt andet Tirpitz-museet og det kommende oplevelsescenter Naturkraft i Ringkøbing,” siger siger Liv Thøger-Aldahl og tilføjer:
“Vesterhavet er et magisk sted; skønt og vildt og med et stærkt brand. Og det bliver ikke mindre spændende de kommende år, hvor flygtningemuseet Flugt åbner i Oksbøl og et nyt, stort Lalandia åbner i Søndervig.”
Danmarks foretrukne feriedestination
Om valget af Liv Thøger-Aldahl som turismedirektør for Destination Vesterhavet siger formand for Forberedelsesudvalget, borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune Hans Østergaard:
”Vi ledte efter en profil med erfaring inden for strategisk marketing og kommunikation, branding og PR, markeds- og konkurrentanalyser samt gæste- og kunderejsen. Med Liv Thøger-Aldahl har vi fået en yderst kompetent direktør med en ambition om at sikre, at Destination Vesterhavet bliver den foretrukne feriedestination i Danmark.”
På Destination Vesterhavets stiftende generalforsamling i dag, onsdag, introducerede borgmesteren den nye direktør til medarbejderne og til de hidtidige medlemmer af henholdsvis ProVarde og Ringkøbing Fjord Turisme, der 1. januar formelt lægges sammen i den fælles turismedestination Destination Vesterhavet.
”Tilsammen råder vi over godt 100 kilometer vestkyst med en unik natur og et stort potentiale for mere turisme – og vi glæder os til at se, hvor den nye fælles turismedestination Destination Vesterhavet kan føre udviklingen hen,” siger Hans Østergaard.
Selv siger Liv Thøger-Aldahl om opgaven:
”I første omgang handler det om at føre de to tidligere turistselskaber – ProVarde og Ringkøbing Fjord Turisme – sammen og skabe et nyt stærkt team og et fælles destinationsselskab, der trækker i samme retning. Herefter skal vi arbejde med branding, udvikle flere oplevelser, øge antallet af overnatninger uden for højsæsonen, se nærmere på forbruget pr. turist samt styrke gæsteservicen med mere.
”Derfor skal vi passe på vores naturarv, og lære gæsterne at passe godt på Vestkystens natur. I mit nye job vil jeg også sætte fokus på bæredygtig turisme og på FN’s 17 Verdensmål,” siger Liv Thøger-Aldahl.
Ifølge tal fra Erhvervsministeriet er Destination Vesterhavet Danmarks største turismedestination målt på udenlandske overnattende gæster.
Destination Vesterhavet er ligeledes Danmarks næststørste turismedestination, når indenlandske overnatninger tælles med (efter Wonderful Copenhagen, turismesamarbejdet mellem 23 kommuner i Københavnsområdet og i Nordsjælland).
Relaterede artikler: