De to færger på ruten mellem København og Oslo, Crown Seaways, til venstre, og Pearl Seaways, får svenske Gotlandsbolaget som ny ejer og operatør på ruten. Arkivfoto: DFDS.

DFDS sælger sin ikoniske danske færgerute

Det danske rederi har for 400 millioner kroner solgt færgeruten København-Oslo til det svenske rederi Gotlandsbolaget. For 10 år siden lukkede DFDS passagerruten mellem Esbjerg og Harwich.

DFDS, der har hovedkvarter i Københavns Havn, har solgt færgeruten Oslo-Frederikshavn-København til det i Danmark forholdsvis ukendte svenske rederi Gotlandsbolaget. Aftalen forventes gennemført til oktober i år.

OFC-ruten, som DFDS internt kalder den kendte færgerute, har årligt over 700.000 passagerer mellem Norge og Danmark, skriver DFDS i en pressemeddelelse. DFDS er en forkortelse for Det Forenede Dampskibs-Selskab.

Ruten besejles af to cruise-færger, Crown Seaways søsat i 1994, og Pearl Seaways fra 1989. DFDS har længe talt om, at ruten skulle have nye og mere moderne færger.

De to færger indgår i handlen mellem DFDS og Gotlandsbologet – OFC-ruten beskæftiger lige over 800 sø- og landbaserede medarbejdere. Rutens omsætning var sidste år cirka 900 millioner kroner, cirka tre procent af DFDS’ samlede koncernomsætning, oplyses det.

En del af DFDS siden 1866
I pressemeddelelsen siger Torben Carlsen, DFDS’ koncernchef: ”Det er med tungt hjerte, at vi har fundet et nyt hjem til Oslo-ruten, da den har været en del af DFDS siden vores grundlæggelse i 1866 og tillige en folkekær institution i Danmark og Norge.

DFDS er imidlertid i dag en europæisk transport- og logistikvirksomhed, og ruten fortjener en ny ejer, der kan investere i og udvikle den store maritime oplevelse, ruten tilbyder passagererne,” siger Torben Carlsen.

DFDS skriver også i pressemeddelelsen, at frasalget af København-Oslo-ruten afspejler DFDS’ ”strategiske fokus på at tilbyde transport- og logistik-løsninger gennem kombinationer af færge, vej og jernbane.”

Transport af passagerer på færger sammen med fragt er en kerneaktivitet for DFDS på Østersøen, mellem Holland og Storbritannien, på Den Engelske Kanal og på Gibraltarstrædet. Ligeledes har DFDS fragtruter i Middelhavet.

Solgt for 400 millioner kroner
DFDS oplyser også, at OFC-ruten altovervejende er en passagerrute som følge af rutens begrænsede fragtkapacitet og størrelsen af markedet for fragtfærge-services mellem rutens havne.

Derudover er OFC-rutens primære kundesegment fritids- eller minikrydstogts-passagerer, hvilket adskiller den fra det fokus på transport af passagerer sammen med fragt, som kendetegner ​​DFDS’ øvrige rutenetværk, hedder det.

Salgsprisen for OFC-ruten er omkring DKK 400 millioner kroner. Salget er ikke underlagt myndighedsgodkendelser.

Indtil 2014 sejlede DFDS også mellem Esbjerg og engelske Harwich, men passager- og fragtruten lukkede i 2014.

 

Relaterede artikler:

DFDS forventer ny vækst på største passagerrute

DFDS overtager endnu et rederi i Middelhavet

DFDS overvejer nye skibe til Oslo-ruten