Det danske rederi vil købe tyskejede FRS Iberia/Maroc med tre færgeruter mellem Spanien og Marokko. ”En markedsledende færgeoperatør på Gibraltarstrædet,” kalder DFDS sin nyerhvervelse.
DFDS bliver med købet af FRS Iberia/Maroc større i Middelhavet. FRS Iberia/Maroc, der var ejet af en division af det tyske såkaldte short-sea færgeselskab FRS GmbH & Co. KG., har syv færger på sine tre ruter over Gibraltarstrædet fra det sydlige Spanien til Tanger i Marokko samt til Ceuta, en spansk enklave på Marokkos kyst.
DFDS skriver i en pressemeddelelse, at købet af FRS Iberia/Maroc ”følger DFDS’ strategi om at udvikle og udbygge sit transportnetværk, der er fokuseret på transport af varer i trailere med færge, vej og jernbane samt transport af passagerer.”
Med købet udvides DFDS’ rutenetværk i Middelhavet på et marked, der forventes at blive positivt påvirket af nearshoring af forsyningskæder, oplyses det. FRS Iberia/Maroc har 750 ansatte og forventet omsætning i år på op til 1,2 milliarder kroner.
Understøtter regional turisme og handel
Torben Carlsen, DFDS’ koncernchef, siger: “Vi er meget glade for at udvide vores netværk til at omfatte et af Europas betydningsfulde færgemarkeder, som vi forventer vil vise vedblivende høj vækst understøttet af den igangværende nearshoring af forsyningskæder til Europa.”
Og, supplerer Mathieu Girardin, chef for DFDS’ Ferry Division, som FRS Iberia/Maroc skal optages i: ”Dette er en fantastisk mulighed for at skalere DFDS’ forretningsmodel. Vi vil bruge vores erfaringer, ikke mindst fra Den engelske Kanals færgemarked, til at videreudvikle Gibraltarstrædets færgeinfrastruktur, mens vi understøtter regional turisme og handel.”
Købet FRS Iberia/Maroc udvider DFDS’ rutenetværk i Middelhavet, der i dag forbinder Europa med henholdsvis Tyrkiet og Tunesien. DFDS har således allerede ruter fra Frankrig til Tunesien samt fra såvel Italien og Grækenland til Tyrkiet.
Regionens organiske markedsvækst forventes vedblivende at ville overstige væksten i Nordeuropa understøttet af nearshoring af produktionsforsyningskæder tættere på slutmarkeder i Europa, lyder det fra DFDS.
De tre nye færgeruter
FRS Iberia/Maroc driver tre færgeruter over Gibraltarstrædet: der sejles fra sydspanske Algeciras til såvel Tanger i Marokko samt til Ceuta, den spanske enklave på Marokkos kyst, samt fra også sydspanske Tarifa – hvor FRS Iberia/Maroc har haft hovedkontor siden sin åbning i 2001 – til Tanger.
I år forventer FRS Iberia/Maroc udover gods og fragt, at transportere 1,9 millioner passagerer og 370.000 personbiler. I alt syv skibe med en gennemsnitsalder på 23 år sejler de tre ruter, oplyser DFDS.
Den største rute, Algeciras-Tanger Med, forbinder Spaniens og Marokkos største industrihavne. Omsætningen er ligeligt fordelt mellem fragt og passagerer. Ruten indsætter to ejede fragt- og passagerfærger (ro-pax) samt en chartret/delt fragtfærge (ro-ro) på den 90 minutter lange strækning.
Ruten mellem havnene i spanske Tarifa og Tanger Ville har fokus på turisme og transporterer gående- og bilpassagerer på 60 minutter med to ejede katamaranfærger.
Algeciras-Ceuta ruten transporterer hovedsageligt fod- og bilpassagerer samt ledsagede fragttrailere. Ruten betjenes af to katamaranfærger på 60 minutter.
Seks millioner årlige passagerer
Gibraltarstrædets samlede passagermarked forventes i år at stige til omkring seks millioner passagerer samt 1,2 millioner personbiler. FRS Iberias markedsandel er 28-30 procent afhængig af segment. Alle tre segmenter forventes at vokse 5-10 procent årligt i de næste tre år, oplyser DFDS.
DFDS’ køb af FRS Iberia/Maroc er betinget af myndighedsgodkendelse, herunder godkendelse af fusionskontrol i både Spanien og Marokko.
Samlet omsætter DFDS via sit transportnetværk i og omkring Europa en omsætning i år på 27 milliarder kroner. I alt har koncernen 12.800 heltidsansatte.
Relaterede artikler:
DFDS får kritik af britisk forbrugermyndighed