Som nærmest nabo til DFDS’ færgeterminal i København får rederiet i 2021 sit nye hovedkvarter med plads til 700 medarbejdere. Visualisering: PLH Arkitekter.

DFDS skal have nyt hovedkvarter

For kun anden gang i det store danske rederis 150 årige historie skal DFDS have nyt hovedkvarter. I 2021 åbner det nye hovedkvarter på Marmormolen i København med plads til 700 medarbejdere.

For over 15 år siden flyttede DFDS fra rederiets oprindelige hovedkvarter på den fine adresse Skt. Annæ Plads ved Amalienborg i København til den nuværende på Sundkrogsgade i Nordhavnen.

Men pladsen i DFDS House er ved at blive for lille for det ekspanderende rederi – derfor skal det have et nyt som skal opføres på Marmormolen, tæt på det nuværende DFDS House og tættere på rederiets terminal for dets daglige rute mellem København og Oslo; en rute der står for cirka fem procent af DFDS’ årlige omsætning på 16 milliarder kroner.

DFDS House er bygget til 350 medarbejdere, men rederiet har i dag 550 ansatte på hovedkontoret i København, resten sidder i Harbour House tæt på selve DFDS House. “Men det er ikke særligt praktisk eller effektivt – også derfor skal vi have det nye hovedkvarter som står klart sidst i 2021,” siger DFDS’ kommunikationsdirektør, Gert Jakobsen, til STANDBY.dk

Det nye hovedkvarter til DFDS – tæt på Nordhavn Stog-station – skal opføres af PensionDanmark, der har købt grunden By & Havn. Det nye hovedkvarter bliver på cirka 12.500 kvadratmeter og bæredygtighedscertificeret efter DGNB-standarden i kategorien Guld, oplyser PensionDanmark.

Behov for én adresse
I pressemeddelelsen fra PensionDanmark siger DFDS’ nyudnævnte koncernchef, Torben Carlsen:

”DFDS er vokset meget, og har behov for at kunne samle hovedkontorsmedarbejderne på én adresse. Samtidig ser vi frem til at flytte ind i et helt nyt hovedkontor, der giver de bedst mulige rammer for en god og inspirerende arbejdsdag og med sine mange faciliteter gør det let at kombinere arbejdsdagen med sport og bevægelse. De attraktive fysiske rammer vil også være en fordel ved rekruttering af nye medarbejdere.”

Den fem etager høje ejendom får kontorer, auditorium/multirum, kantine, mødelokaler, omklædning, fitness, parkering og cykelparkering. Herudover kommer der mindre terrasser på fjerde og femte sal.

Cargo er DFDS’ største indtægtskilde
DFDS betjener i alt cirka 30 ruter i Europa med 50 fragt- og passagerskibe med en årlig omsætning på de nævnte omkring 16 milliarder danske kroner. Omkring 80 procent af indtægterne kommer fra fragt og logistik.

Hvert år rejser over fem millioner passagerer med DFDS’ skibe på dets mange ruter. Den største passagerrute med overnatning er København-Oslo med cirka 775.000 passagerer sidste år. Den største – og korteste – overfart er på Den engelske Kanal mellem England og Frankrig med omkring 3,5 millioner årlige passagerer.

Relaterede artikler:

DFDS overvejer nye skibe til Oslo-ruten

DFDS skifter koncernchef

DFDS forbedrer MICE-produkt