Hans Ingolf Nielsen døde i fredags i en alder af 68 år og bisættes på fredag, den 1. februar, klokken 11 fra Asserballe Kirke ved Sønderborg. (Privatfoto).

Dødsfald i dansk luftfart

Hans Ingolf Nielsen med pilotnavnet GOL, søn af Cimber Airs grundlægger og tidligere direktør for det danske flyselskab, er død i en alder af 68 år. Han bisættes på fredag.

Hans Ingolf Nielsen havde på mange måder et liv med luft under vingerne. Han sov forleden stille ind efter langvarig sygdom og bisættes på fredag, den 1. februar, klokken 11 fra Asserballe Kirke ved Sønderborg.

Hans Ingolf Nielsen var det ældste af de tre børn, hvis far var navnkundige Ingolf Lorenz Nielsen, grundlæggeren af Cimber Air, der i sin storhedstid var Danmarks største indenrigsflyselskab. De to andre er Jørgen Nielsen, der i dag har trukket sig delvist tilbage, samt Lone Koch, der i dag er administrerende direktør for Alsie Express.

Efter skolen kom Hans Ingolf Nielsen som 18-årig til Flyvevåbnet i 1969, først som elev på Flyvestation Avnø, så pilottræning hos US Air Force i Mississippi, og hjemme igen blev han pilot på det berømte redningseskadrille 722 og deres store S61 Sikorsky-helikoptere ligesom han også fungerede som instruktør for pilotaspiranter på Avnø.

I 1974 skiftede Hans Ingolf Nielsen fra Flyvevåbnet til familiens Cimber Air, hvor han blev kaptajn og senere chefpilot. Efter faderen var Hans Ingolf Nielsen mellem 1985-94 administrerende direktør for Cimber Air, hvor han blev afløst af sin bror, Jørgen Nielsen. Cimber Air var i sin storhedstid et milliardforetagende som Danmarks største indenrigsselskab med cirka 25 trafikfly, mange hundrede medarbejdere og over en million passagerer om året.

I forbindelse med et jubilæum i Danske Flyvejournalisters Klub udkom bogen ”Som Tiden Flyver,” og her skrev bogens forfatter, Erik Randel, blandt andet om Cimber-familien Nielsen:

”Den ældste søn, Hans Ingolf Nielsen, blev den første, der formelt trådte i karakter. Han afløste sin far som administrerende direktør i 1985. Han kom som den erfarne pilot, GOL, fra Flyvevåbnet med masser af jet, helikopter– og instruktørtimer bag sig.

Tiden derefter blev det ikke hans lykkeligste i Cimber. For farmand var fortsat bestyrelsesformand – og det slog gnister! GOL blev meget bedre tilpas, da han efter ti år igen blev luftkaptajn på fuld tid og blandt andet blev direktør for Cimber Air Data og skabte sit eget helikopterselskab,” står der i bogen.

Havde eget helikopterfirma
Ingolf Nielsen vendte tilbage til cockpittet som kaptajn i Cimber Air og blev i 2005 direktør for datterselskaber Cimber Air Data.

Han vendte også tilbage til helikopterne og havde mellem 2005-09 sit eget firma, Helenia Helicopter Service. Ingolf Nielsen kom for en kort bemærkning tilbage til Cimber, hvor han både var kaptajn og flyvechef.

Men en sygdom satte i 2011 stopper for hans flyvende virke og han boede de sidste syv år af sit liv på et plejehjem, delvist blottet for det store gåpåmod, han også var så kendt for.

Luftfart var – efter familien – den helt store interesse for Ingolf Nielsen; han efterlader sig udover sin hustru, Birgitte, også fire børn, to fra det første ægteskab og to fra det sidste. Skal der peges på endnu et område, der også glædede den lune Ingolf Nielsen, var det naturen.

Relaterede artikler:

SAS sælger Cimber

’Vores far ville have været stolt’

Fire millioner SAS-passagerer med eksterne flyselskaber