’Vores far ville have været stolt’

’Vores far ville have været stolt’, Jørgen Nielsen og Lone Koch. (Foto Preben Pathuel.)

BAKSPEJLET: For første gang kan et søskendepar prale med hver sin luftfartspokal mage til den, deres far fik længe forinden. ’Når man sælger en tyver for en femmer’, skal det gå galt med flyselskaberne.

Af Ejvind Olesen

”Der findes mange eventyr og succeser i luftfartens fabelagtige udvikling verden over, men et af de mest jordnære er knyttet til familien Nielsen forankret i iværksættermiljøet omkring Cimber-dynastiet. Eller klanen om man vil.”

Sådan skrev kollega Erik Randel i flyvejournalisternes jubilæumsbog for fem år siden, da han skulle berette, hvad der skete nede omkring Dybbøl Mølle, som når det gjaldt pioneren Ingolf Nielsen, slet ikke malede helt af Helvede til.

Ingolf var en iværksætter i ordets bedste betydning, og så sent som i fredags havnede årets luftfartspokal, udpeget af flyvejournalisterne, for fjerde gang hos familien, da Lone Koch modtog pokalen som direktør for Air Alsie.

Far Ingolf lagde for med at modtage prisen for alt, hvad han havde stået for ved opbygningen af Cimber Air og deltagelse i samarbejdet i Danair i dansk indenrigsflyvning. Her stod SAS, Maersk Air og Cimber Air sammen i 24 år indtil september 1995. Dagen efter det sidste bestyrelsesmøde faldt Ingolf Nielsen sammen og døde, for at blive efterfulgt af sin søn Jørgen.

En særdeles dygtig pilot. ”Livet leves mere intensivt, når man lever det til kanten” sagde Jørgen dengang, og han gentager det nu overfor standby.dk. Han fik i øvrigt pokalen to gange i 1996 og 2006. Det var der nu heller ikke enighed om i komiteen. Ikke fordi det ikke var fortjent, at han forsøgte at samle Sterling op i Cimber-Sterling, men fordi man mente, at man ikke burde få pokalen mere end èn gang i livet. ”Godt initiativ og forsøg skal belønnes”, mente flertallet. Nu er så søster Lone Koch fra Alsie Express kommet med på listen.

Hvad tror du jeres far ville have sagt, Jørgen?”

”Han ville da være blevet stolt over, at vi så markant har bygget videre efter ham på dansk flyvnings historie. Vi (jeg) har da fået nogle knæk undervejs, men også sejre. Det værste jeg har oplevet, var med Cimber Sterling i 2008, da tæppet under vort kundeunderlag blev revet væk. 80 procent var businesstrafik, som blev hårdt ramt og skruede ned for al rejseaktivitet.

20 procent turisttrafik, som flyttede sig efter billigste pris. Noget sådan kan ingen holde til. Jeg var glad for, at vi fik anerkendelse for at forsøge”.

Nu er det så søsters tur?

”Ja, og Lone er god til salg- og markedsføring. Og god til at finde nicher, som det er sket med Alsie Express, der i dag er et suverænt produkt i dansk indenrigs mellem Sønderborg og København. Men uden en mæcen (Danfoss) gik det heller ikke. Jeg håber bestemt det varer ved. Det har både de og landsdelen fortjent.

Du bliver snart 60. Er du klar til at gå på pension?

”Nej, da. Jeg har haft nogle flyvninger (pilot og kaptajn) og konsulentopgaver det sidste års tid. Det bliver snart mere, men de fleste tilbud er bare så langt væk, og jeg vil helst blive boende på Als. Og så håber jeg for luftfarten, at den tid snart må være forbi, da man sælger en tyver for en femmer”.