DRF frygter nye konkurser i 2013

Lars Thykier.

Konkurser blandt flyselskaber og rejsebureauer vil ikke overraske Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør – der håber på forbedret lov om Rejsegarantifonden.

Flere konkurser kan præge dagsordenen for næste år, forudser Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening. Om året, der snart er omme, og året, der banker på, siger han til standby.dk:

”Jeg var i går til møde med International Air Transport Association på deres hovedkontor i Geneve med to hovedpunkter: garantistillelse fra konkurstruede flyselskaber og NDC (New Distribution Capability) – ny distribution af flybilletter, der udfordrer rejsebureauer og som har skabt megen røre i andedammen.”

IATA er, som standby.dk skrev i oktober, langt fremme med en ny måde at sælge flybilletter på. Via NDC vil IATA-selskaberne arbejde direkte med kunderne – uden om reservationssystemer og søgemaskiner. Dermed kan flyselskaber spare millioner på distribution af billetter.

Med NDC kan IATA-selskaberne give deres priser til eksempelvis reservationssystemer. Disse får i dag en provision på omkring 25 kr. fra flyselskabet pr. solgt segment/strækning, hver gang der bookes flybillet gennem GDS (Global Distribution Systems) reservationssystemer som Amadeus.

Dette beløb forventer IATA-selskaberne at spare ved kun at levere sine priser direkte til kunderne, eventuelt de rejsebureauer, der vil samarbejde med flyselskaberne.

Bliver NDC en realitet, vil det give store udfordringer for mange rejsebureauer, da IATA-flyselskaberne ikke forventes at sprede deres priser ud til alle bureauer og firmakunder via GDS’erne som det sker i dag, men typisk kun til dem, flyselskaberne har aftaler med.

”DRF ser mange problemer med NDC. Med NDC kommer langt færre priser ud til den brede offentlighed. Rejsebureauer vil kun få priser fra de flyselskaber, bureauet har aftaler med. NDC vil til en vis grad true rejsebureauernes fremtid, når de ikke upartisk kan udbyde alle billetpriser,” siger Lars Thykier.

”2012 var præget af konkurser blandt flyselskaber, DRF’s medlemmer havde tæt samarbejde med, ikke mindst Cimber Sterling, Spanair og Malev. Samlet har disse konkurser kostet de danske rejsebureauer mange millioner kr.,” siger Lars Thykier og tilføjer:

”IATA havde forskellige procedurer ved konkurserne i Spanair og Malev. IATA accepterede, at rejsebureauerne kunne beholde penge for billetter booket op til to uger før Spanairs konkurs sidst i januar. Men det var ikke tilfældet, da ungarske Malev krakkede i starten af februar.

Men navnlig tabte danske rejsebureauer mange millioner på krakket i maj i Cimber Sterling – ligesom de fik en forskrækkelse under balladen med SAS sidste måned. Det var skræmmende, at SAS med så kort varsel kunne være i så store problemer.”

Lars Thykier forudser flere konkurser blandt flyselskaber i 2013.

”Hvilke flyselskaber, der er i problemer, kan man jo bl.a. læse på standby.dk og takeoff.dk – jeg er ikke i tvivl om, at der også næste år kommer nye konkurser. Hér håber vi at IATA vil hjælpe med at beskytte rejsebureauernes penge for køb af flybilletter. Vi taler med IATA om problematikken – og ser gerne IATA formidler garantistillelse for konkurstruede flyselskaber.”

Et andet vigtigt emne for DRF næste år er den nye lov for Rejsegarantifonden.

”Forbrugerstyrelsen skulle have skrevet udkast til lovændringen, men den er endnu ikke klar. Dermed kommer udkastet først på ministerens bord til januar og Folketinget kan først behandle forslaget i foråret. Vi kan ikke påvirke politikerne uden et konkret udspil at henvise til. Men vi håber lovforslaget vil indebære den 5 kroners afgift, DRF har foreslået til garantidækning når flyselskaber krakker,” siger Lars Thykier.

DRF’s adm. direktør glæder sig over, at da Pakkerejse-Ankenævnet fik ny formand, byretsdommer Mikael Kragh, efter sommerferien, er der sat turbo på behandling af klagesager.

”Det kører godt i Pakkerejse-Ankenævnet, hvor vi til næste sommer forventer at være tilbage på en sagsbehandling på under seks måneder. Med den nye formand har vi fået afsagt 164 afgørelser i år – det samme som sidste år,” siger Lars Thykier.

Lars Thykier forudser flere i danske rejsebureauer i det nye år – eller sammenlægninger og opkøb.

”Ingen er sikre mod konkurs, men jeg ser ingen kæmpe konkursbølge i 2013. Vi vil nok se flere opkøb eller sammenlægninger af rejsebureauer. Antallet af konsolideringer og opkøb – også blandt nogle af de større rejsebureauer – vil nok fremover være som de seneste 4-5 år. Men mon vi ikke også får de 4-8 konkurser i 2013, vi har set de seneste år.”

DRF’s 130 medlemmer har ca. 80 pct. af omsætningen på 18 milliarder kr. i den danske rejsebureaubranche.